• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان درنظر دارند تا در گفتگوی بعدی با امریکا، تبادله زندانیان را مطرح کنند

طالبان درنظر دارند تا در گفتگوی بعدی با امریکا، تبادله زندانیان را مطرح کنند

چهار مقام طالبان به شبکه ان بی سی امریکا گفته اند که پسر جوان بنیانگذار شبکه حقانی در میان صدها زندانی است که طالبان می‌خواهند در دور بعدی گفتگوها با امریکا، روی آزاد شدن آنان تاکید کنند.

این چهار مقام طالبان از افغانستان، امارات متحده عربی و قطر گفته اند که دور بعدی مذاکرات با امریکا به زودی برگزار می شود.

یک فرمانده طالبان در هلمند به ان-بی-سی گفت:" این نشست با مقام‌های امریکا برای گفتگوهای پر مفهوم یا متوقف شدن این گفتگوها برای همیشه، کمک خواهد کرد. اگر آن ها در گفتگوهای بعدی صادق باشند، پیشنهاد ما برای تبادل زندانیان را قبول خواهند کرد."

همزمان یکی از مقام‌های دیگر طالبان ادعا می‌کند که زلمی خلیل‌زاد، سفیر پشین امریکا در عراق و افغانستان که حالا به عنوان مشاور وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان تعیین شده، برای مذاکرات به روز سه شنبه وارد امارات متحده عربی شده است اما وزارت خارجه امریکا سفر آقای خلیلزاد را تایید نمی‌کند.

وزارت امور خارجه امریکا زمان‌بندی برای گفتگو و همچنان این که گزینه تبادل زندانیان روی میز خواهد بود، را نیز رد می کند.

هدر ناویرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "ما آماده‌ی همکاری با مردم و حکومت افغانستان هستیم؛ همچنان گفتگو با طالبان برای پایان دادن به جنگ."

همزمان حکومت افغانستان نیز در مورد این گفتگوها و جزییات آن نظر نداده است.

در ماه‌های گذشته، امریکا تلاش‌ها برای میانجی‌گری در گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را آغاز کرده است. از آغاز ورود امریکا به جنگ افغانستان در سال 2001 تا حالا بیشتر از 2400 نیروی امریکایی و ده‌ها هزار افغان کشته شده اند.

یک مقام پیشین امریکا که تجربه کار در افغانستان را دارد، به سی بی اس گفت که اداره دونالد ترامپ به فرصت‌ها برای پیشرفت گفتگوهای صلح باور دارد اما این تلاش‌ها در مرحله ابتدایی است.

به گفته مقام‌های طالبان، انس حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی که گروه حقانی را در سال 1970 میلادی بنیان گذاشت، در صدر فهرست افرادی قرار دارد که طالبان خواستار آزادی آن ها هستند.

انس حقانی از ماه اوکتوبر سال 2014 میلادی به این سو در توقیف حکومت افغانستان قرار دارد؛ آن هم پس از آن که نیروهای امریکایی او را در جریان سفرش از بحرین به قطر بازداشت کردند.

سراج الدین، دیگر پسر جلال الدین حقانی که رهبری این گروه را بر عهده دارد و به عنوان معاون رهبر طالبان نیز فعالیت دارد، تحت تعقیب است و امریکا حتی برای گرفتاری او پنج میلیون دالر پاداش تعیین کرده است.

بربنیاد گزارش‌ها، شبکه حقانی کوین کینگ، یک شهروند امریکایی را در اختیار دارد؛ پروفیسوری که در کنار یک پروفیسور دیگر امریکایی در ماه اگست سال 2016 از دانشگاه امریکایی در کابل اختطاف شدند.

این گروه همچنان در حمله‌های مرگباری در برابر نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز دخیل بودند ؛ همینطور در قضیه کیتلان کولمن، یک خانم امریکایی که در سال 2012 با شوهر کانادایی‌اش ربوده شد.

طالبان گفته اند که حدود 13000 تا 15000 اعضای این گروه در زندان‌های افغانستان قید اند. این گروه همچنان مدعی است که 400 زندانی دارد که اکثر آنان را نیروهای امنیتی افغان، و همچنان شهروندانی از امریکا و دیگر کشورهای خارجی اند.

  پربازدید ترین