• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محمد محقق: سیاست گران بی تجربه، وحدت ملی را تکه تکه کرده اند

محمد محقق: سیاست گران بی تجربه، وحدت ملی را تکه تکه کرده اند

او گفت که سیاست‌گران بی‌تجربه وحدت ملی را تکه‌تکه کرده‌اند و با پررویی احزاب سیاسی را به استفاده کردن از زور تهدید می‌کنند. آقای محقق خطاب به رئیس جمهور غنی گفت:”وقتی به زور حکومت می‌کنید، جواب طالبان و داعش را چگونه می‌دهید؟ هنوز آنقدر غیرت داریم که در مقابل زورگویی‌های‌تان ایستاده شویم.”

معاون دوم ریاست اجرایی با انتقادهای تند از شیوه‌ی رهبری حکومت افغانستان، گفت که سیاست‌گران بی‌تجربه وحدت ملی را تکه‌تکه کرده‌اند. محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی که دیروز پنجشنبه (29 سنبله) مصادف با دهم محرم در یکی از مساجد غرب کابل صحبت می‌کرد، تاکید کرد، حکومتی ایجاد خواهیم کرد که اقتدار ملی را به نمایش بگذارد.

آقای محقق که سراسر حرف‌هایش سیاسی بود گفت:”بعضی‌ها برای رسیدن به اقتدار ملی نه برنامه دارند و نه درکش را. امروز تروریستان با اتکا به حامیان‌ خارجی‌شان سلاح‌های پیشرفته دارند، اکثر تلفات نظامیان افغان ناشی از تک تیراندازهای تروریستان است، اما نیروهای ما هنوز هم از M4 و کلاشینکوف استفاده می‌کنند، آنهایی که در چوکات پولیس محلی و خیزش مردمی کار می‌کنند حتی همین کلاشینکوف را هم ندارند.”

محمد محقق گفت، هر قدر صدای شان را بلند کرده اند که به مردم سلاح پیشرفته بدهید، کسی حرف‌های آنها جدی نگرفته است. او گفت:” مردم سلاح را نمی‌خورند و نمی‌پوشند، برای دفاع از کشور استفاده می‌کنند؛ ولی گوش شنوایی نیست که این صدا را بشنود. تمام این‌ها مصروف جمع کردن سرمایه در بانک‌های خارجی هستند.”

او گفت، اگر حکومت به سربازان ارتش سلاح‌های پیشرفته نمی‌دهد، حداقل تجهیزات متوسط در اختیار آنان‌ قرار دهد. آقای محقق که یکی از مقام های ارشد حکومت نیز هست گفت:”در سال اول حکومت وحدت ملی برای حفاظت از مساجد چند میل سلاح توزیع کردند، اما چند روز بعد روند توزیع سلاح به باد فراموشی سپرده شد. حفاظت از مسجد چقدر مصرف دارد؟ مصارف میلیاردی را تامین می‌توانند، اما برای مساجد شیعیان یک هزار نفر نیرو را گماشته نمی‌توانند؟.”

معاون دوم ریاست اجرایی با بیان ‌این‌که برخی از مشاورین جدید رییس‌جمهور گفته‌اند هزاره‌ها خطرناک‌اند و به همین دلیل نباید به آن‌ها سلاح توزیع شود، تأکید کرده است که مردم هزاره اسلحه و امکانات به قدر کافی داشت، اما برای این که در افغانستان دولت سازی شود، سلاح شان را تسلیم کردند. او شکوه آمیز گفت:”بی‌خبر بودیم که شب و روز گزارش‌های منفی در مورد مردم ما در نهادهای بین‌المللی نشر می‌کنند. مدنی‌ترین حرکات را طی این سال‌ها ما انجام دادیم، کدام فرد خارجی را هزاره‌ها کشته‌اند‌ و یا زخمی کرده‌اند؟.”

آقای محقق در صحبت‌هایش گفت، هزاره‌ها به‌گونه سیستماتیک و هدف‌مندانه قتل‌عام می‌شوند، اما حکومت تنها به یک تسلیت خالی بسنده می‌کند. او با انتقاد تند از رهبری حکومت گفت، باید مثل گدا پشت دروازه‌ها بگردیم تا اکرامیه شهدای‌مان را بگیریم.

معاون ریاست اجرایی حکومت گفت:”‌صدای ما را چه کسی از پشت پرده‌های زخیم ارگ می‌شنود؟ هشتاد نفر از مشاوران‌شان تابعیت خارجی دارند و نمی‌فهمند در کدام منطقه افغانستان جنگ جریان دارد.”

او در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به وضعیت بد اقتصادی شهروندان افغانستان،‌ گفت، مردم به‌خاطر گرسنگی به‌گونه سیل‌آسا از افغانستان فرار می‌کنند. تمام شرکت‌های داخلی ورشکسته شده‌اند؛ اما به گفتۀ او تمام قراردادها را چند تن از شرکای سیاسی مقامات بلندپایه می‌گیرند.

معاون دوم ریاست اجرایی افزود:”امروز مردم گرسنه هستند، وظیفه حکومت پیدا کردن نان و بهتر کردن اقتصاد مردم است، سرمایه‌های خارجی تحت نام کمک به مردم افغانستان را به کجا می‌برند؟ تا چه زمانی دزدی می‌کنند و سیر نمی شوند؟.”

او شهروندان افغانستان را به ملی‌گرایی تشویق کرد و گفت، در حدی مردم را رنج داده‌ایم و به‌ آن‌ها دروغ گفته‌ایم که دل‌های شان از هم دور شده است، اما باید کینه‌ها را از دل‌های‌شان بیرون کنند و به وحدت ملی دست یابند.

آقای محقق گفت:”امروز وحدت ملی نداریم، باید یکپارچگی مردم را حفظ کنیم، از این احساس خطر نکنیم که به چهار تا مسجد هزاره سلاح دادیم. از این احساس خطر کنیم که مردم از بی‌پناهی به فرد دیگری پناه ببرند.”

او گفت که سیاست‌گران بی‌تجربه وحدت ملی را تکه‌تکه کرده‌اند و با پررویی احزاب سیاسی را به استفاده کردن از زور تهدید می‌کنند. آقای محقق خطاب به رئیس جمهور غنی گفت:”وقتی به زور حکومت می‌کنید، جواب طالبان و داعش را چگونه می‌دهید؟ هنوز آنقدر غیرت داریم که در مقابل زورگویی‌های‌تان ایستاده شویم.”

معاون دوم ریاست اجرایی تأکید کرد که تمام شهروندان افغانستان باید در مقابل قاتلان مردم بسیج شوند و توطئه‌ها را افشا کنند.

  پربازدید ترین