• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله عبدالله از استفاده بیومتریک در روز انتخابات خبر داد

عبدالله عبدالله از استفاده بیومتریک در روز انتخابات خبر داد

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت از استفاده سیستم بیومتریک/انگشت‌نگاری در روز انتخابات خبر داد. او می‌گوید که این تصمیم کمیسیون انتخابات یک نگرانی مردم در خصوص تقلب را رفع خواهد کرد. یکی از خواسته‌های اصلی احزاب سیاسی کشور استفاده از سیستم بیومتریک در انتخابات پارلمانی است.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که اعلام تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات برای استفاده از سیستم بایومتریک، تشویش مردم و احزاب سیاسی را رفع خواهد کرد.

داکتر عبدالله امروز جمعه (30 سنبله) در مراسم هفتمین سال ترور برهان‌الدین ربانی در کابل گفت: «خوشبختانه گفته می‌توانم با تصمیمی که کمیسیون انتخابات اعلام خواهد کرد مبنی بر استفاده از بایومتریک در روز انتخابات، یک تشویش عمده مردم افغانستان و احزاب سیاسی را رفع خواهد کرد که مساله بسیاری اساسی است.»

او تبصره‌ها در مورد تشکیل یک تکت برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را رد کرد و افزود که هرگونه تصمیم او براساس مشوره با مردم گرفته خواهد شد.

رییس اجراییه کشور گفت که حکومت وحدت ملی متعهد به برگزاری انتخابات شفاف است.

به گفته او، در کنار شکایت‌ها، نارسایی‌ها و نابرابری‌های حکومت وحدت ملی، کار این حکومت باید تا انتخابات ریاست جمهوری آینده ادامه یابد.

در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه کشور نیز در این مراسم گفت که احزاب سیاسی بر خواسته‌های شان مبنی بر تغییر در سیستم و استفاده از بایومتریک در انتخابات پارلمانی پایبند هستند.

آقای ربانی افزود که انتخابات غیر شفاف به نفع چند آدم سودجو و زورگو خواهد بود اما آینده کشور و نسل‌های بعدی ما را تیره و تار خواهد ساخت.

او علاوه کرد: « هرگونه برنامه آگاهانه و ناآگاهانه که اصول مردم سالار را تضعیف و یا بدنام سازد در حقیقت دشمنی با فردای بهتر مردم می باشد.»

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه نیز گفت که استفاده از بایومتریک در روز انتخابات گامی برای حل عقلایی بحران افغانستان است.

محقق گفت: « اگر بایومتریک قبول شده باشد، یک گامی در جهت راه حل عقلایی افغانستان است. خواهش من این است که حکومت احزاب را همانطوری که در کتابچه به رسمیت شناخته در عمل نیز به رسمیت بشناسد.

نمایندگان احزاب را بخواهد و در یک جلسه با کمیسیون و … روی طریقه اجرایی بایومتریک به توافق برسند، این راه هم به نفع حکومت است و هم به نفع مردم و احزاب سیاسی.»

استفاده از بایومتریک رای دهندگان روز چهارشنبه (28 سنبله) از سوی عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ششمین نشست ملی انتخابات مطرح شد.

صیاد در این نشست گفته بود: « ما درحال حاضر با شرکت‌های مختلف در تماس هستیم که در روز انتخابات پارلمانی، رای‌دهنده بایومتریک شود.»

محمد محقق همچنان در واکنش به هشدار وزارت داخله مبنی بر استفاده از زور در برابر هواداران ائتلاف بزرگ ملی افغانستان گفت که استفاده از زور در واقع اعلام جنگ داخلی دیگر در برابر احزاب سیاسی است.

معاون دوم ریاست اجراییه تأکید کرد که استفاده از زور چیزی است که افغانستان توان آن را ندارد، ممکن است کسی آغاز بتواند ولی ختمش از عهده هیچ کسی برامده نیست، باید از راه مذاکره، مفاهمه و برادری تمام مشکلات را حل کنیم.»

پیشتر وزارت داخله اعلام کرده بود در صورتی که احزاب و جریان‌های سیاسی دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایات را بسته و کار این کمیسیون را مختل سازند، نیروهای امنیتی در برابر آنان از زور کار خواهند گرفت.

  پربازدید ترین