• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وضعیت وخیم پناهجویان در یونان

وضعیت وخیم پناهجویان در یونان

 در یک اردوگاه رسمی نزدیک یک منطقه نظامی بیش از 4 هزار نفر زندگی می کنند. برای 4 هزار پناهنده فقط 30 توالت (مستراح) که برای شستن هم درنظر گرفته شده است، وجود دارد.

مژده دختر 25 ساله افغانستانی می گوید این یک مبارزه برای زندگی است.
مژده در افغانستان متولد شد. خانواده اش به ایران فرار کردند. آنها تصمیم گرفتند ایران را برای یافتن زندگی بهتر و آزاد بسوی اروپا ترک کنند. چهار هفته قبل قاچاقبران مژده 25 ساله و برادر اش امید 22 ساله و حدود 70 پناهنده دیگر در قایق لاستیکی به سواحل جزیره یونانی لسبوس آوردند، مسیر پرواز انها از تهران به مرز ترکیه و سپس با اتوبوس به استانبول و از آنجا با قایق به سمت یونان.

مژده می گوید ما دو هزار یرور را به قاچاقبران پرداختیم پدر و مادرم با این پول خواستند ما را نجات دهند.
درکیف مژده یک جاکت، یک شلوار و یک جهان آرزو، مژده می گوید یک روزی می خواهم با مرد دلحواه که واقعا دوست اش داشته باشم ازدواج کنم، نه یک نفر که به من درنظر گرفته شده باشد. من میخواهم ازاد باشم ایا این جرم است؟

مژده می گوید (جهنم) بدین معنی که در اردوگاه پناهندگان (موریا لسبس) 10 هزار پناهنده در یک اردوگاه کوچک در یک فضای محدود و در اطاق های کوچک کنار هم چیده شده اند. یک سیاست شکست خورده در اروپا یونان میخواهد روزانه فقط 30 نفر را به ترکیه بفرستد ولی در عوض 300 نفر به یونان وارد می شوند.

روزنامه بیلد می نویسد به سختی کسی در یونان پناهندگی میگیرد، همه میخواهند به آلمان بروند. در یک اردوگاه رسمی نزدیک یک منطقه نظامی بیش از 4 هزار نفر زندگی می کنند. برای 4 هزار پناهنده فقط 30 توالت (مستراح) که برای شستن هم درنظر گرفته شده است، وجود دارد. این واقعا خجالت آور است. گرمی هوا و کثافت همه را فرا گرفته، همه جا مدقوع و زباله دیده میشود. گریه کودکان را می شود از چادر ها شنید، در مقابل خیمه ها خانواده های عراقی، سوری و افغانستانی غذا پخت و پز میکنند.

یک پناهنده عکس و فیلم های ویدیویی برای گزارشگر (بیلد) نشان داد که صدها نفر برای گرفتن غذا ساعت ها منتظر می مانند. عنایت یک جوان 22 ساله افغانستانی می گوید ما هر روز برای گرفتن غذا مبارزه می کنیم و این مبارزه و یا جنجال برای بقای ما است.

در نزدیکی کمپ پزشکان بدون مرز در بیمارستان یک تلفن همراه نصب کرده اند، هر روز این تیم بیشتر از صد نفر را معاینه می کند، هرروزه پناهجویان بیشتری می آیند، که اگر راه حلی پیدا نکنند یک فاجعه انسانی بوجود خواهد آمد.

آلکساندریو 52 ساله پزشک می گوید اکثر بیماران کودکان می باشند، انها از عفونت تنفسی و بیماری های پوستی و دستگاه گوارشی رنج می برند.
رحمت الله خان افغانستانی 33 ساله یک پسر هشت ماهه دارد که پوست چشم اش با لکه های سرخ پوشیده شده است، او از عفونت رنج می برد. رحمت الله می گوید من و خانواده ام میخواهیم سالم باشیم و در اروپا زندگی کنیم.

  پربازدید ترین