• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ذوالفقاری بر ضرورت قانونمند کردن حضور پناهندگان افغانستانی در ایران تأکید کرد

ذوالفقاری بر ضرورت قانونمند کردن حضور پناهندگان افغانستانی در ایران تأکید کرد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله ایران در اجلاس سالیانه کمیته اجرائی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان موسوم به اکسکام شرکت کرد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله ایران که به دعوت فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سفری دو روزه به ژنو در اجلاس کمیته اجرائی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد موسوم به اکسکام شرکت کرد.

وی در سخنرانی خود در این اجلاس، به تشریح خدمات جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی بزرگترین کشورهای میزبان پناهندگان پرداخت.

وی با اشاره به آثار حضور مهاجرین در ایران گفت: به علت حضور چندین میلیون نفر افراد مجاز و غیر مجاز طی بیش از چهار دهه در ایران، در زمینه‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و تحصیلی، هزینه‌ها و مشکلات زیادی به این کشور تحمیل شده است و مشکلات ناشی از تحریم‌های ناعادلانه نیز در طول سال‌های گذشته بر این مشکلات افزوده است.

ذوالفقاری خواستار مسئولیت پذیری سایرکشورها و مجامع بین المللی در کمک به پناهندگان، توجه و حل اساسی مشکلات پناهندگان و همچنین تلاش برای برقررای امنیت در کشورهای مبداء به منظور ایجاد شرایط مطلوب جهت بازگشت آنان شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر داخله ایران در این سخنرانی که در مقر کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو ارائه شد، ضمن تشکر از تلاش های به عمل آمده توسط کمیسرعالی و آژانس پناهندگی، دفتر نمایندگی آنها در تهران و نیز کشورهای حامی مالی، بر ضرورت قانونمند کردن حضور پناهندگان در ایران به ویژه پناهندگان افغانستانی و جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی تاکید کرد.


وی در همین راستا به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسهیل شرایط اخذ ویزا از جمله حذف وثیقه، حذف شرط مسافرت هوائی، تمدید اقامت و ایجاد ظرفیت صدور ویزای کار جهت افراد جویای کار نیز اشاره کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله ایران در ادامه، از ناامنی و بحران های بوجود آمده در سطح منطقه بویژه در افغانستان همراه با رخنه عناصر تروریست داعش ابراز نگرانی کرد.


 ذوالفقاری در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های صورت پذیرفته در پروسه تهیه و تدوین متن پیمان جهانی مهاجرت، به انتظارات جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: پایان دادن به ناامنی و بحران ایجاد شده در منطقه به عنوان بخشی از راه حل مبارزه با پدیده مهاجرت گسترده غیر قانونی، کمک به کشورهای متضرر از جنگ های ویرانگر و تلاش در جهت ایجاد ثبات اقتصادی و اجتماعی در آنها و ضرورت تقسیم بار مسئولیت رسیدگی به پناهندگان از جمله مواردی است که مجامع جهانی و همه کشورهای جهان بایستی برای حل آنها تلاش کنند.


بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت داخله ایران، شایان ذکر است، اجلاس کمیته اجرائی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان موسوم به اکسکام، همه ساله با حضور نمایندگان ده‌ها کشور و سازمان بین المللی و کشورهای حامی مالی، به منظور بحث و بررسی و تبادل نظر پیرامون وضعیت پناهندگان در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود.

  پربازدید ترین