• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارش حقوق بشر از شکنجه و آزار جنسی مهاجران

گزارش حقوق بشر از شکنجه و آزار جنسی مهاجران

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان "وضعیت حقوق بشری زنان و اطفال عودت‌کننده و اخراج‌شده‌ی افغانستان" گفته است که با 33.3 درصد زنان و کودکان در جریان مهاجرت،‌ بدرفتاری صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه اطلاعات روز، کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی نوشته است: "از میان 759 مصاحبه‌شونده (443 زن و 316 کودک)، 253 نفر آن‌ها که 33.3 درصد کل مصاحبه‌شوندگان را تشکیل می‌دهند،‌ در جریان مهاجرت، به خصوص در زمان عودت یا اخراج توسط عوامل دولت میزبان، شکنجه شده و مورد لت‌وکوب واقع شده‌اند و با آنان بدرفتاری صورت گرفته است".

به نقل از گزارش، 140 نفر در این مصاحبه گفته که با دشنام، توهین و تحقیر مواجه بوده‌، 19 نفر گفته که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و 36 نفر دیگر نیز گفته که قربانی آزار و اذیت جنسی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ از میان 759 نفر مصاحبه‌شونده، 332 نفر آن‌ها گفته‌اند که به اجبار از کشور محل اقامت‌شان اخراج یا برگشت داده شده‌اند و 424 نفر دیگر تأیید کرده‌اند که داوطلبانه به وطن برگشته و سه نفر دیگر نیز به این پرسش پاسخ نداده است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که از میان کسانی که اخراج شده‌اند، 143 نفر آن‌ها که به زور اخراج شده‌اند، دارای مدرک قانونی اقامت، یعنی پاسپورت همراه با ویزا یا کارت مهاجرت بوده‌اند و 159 نفر دیگر در زمان اخراج مدرک قانونی اقامت نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش، از مجموع 332 زن و طفلی که در جریان پناهندگی و مهاجرت با مشکلات نقض حقوق بشری‌شان روبه‌رو بوده‌اند، 235 نفر آنها تأیید کرده‌اند که برای دادخواهی و حل مشکلات خویش به نهادهای عدلی و قضایی کشور ترک‌شده، نهادهای عدلی و قضایی افغانستان و دفاتر سازمان ملل متحد مراجعه کرده‌اند.

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان همچنان نشان می‌دهد که از میان 235 نفر که دادخواهی انجام داده بودند، 104 نفر آن‌ها گفته‌اند که به شکایت‌شان از مراجع مختلف رسیدگی صورت گرفته و 131 نفر دیگرشان گفته‌اند که به شکایت آنان توجه لازم صورت نگرفته است.

قبل از این، سازمان ملل متحد با نشر یک گزارش نوشته بود که افغانستان در ردیف دوم کشور هایی قرار گرفته است که بیش از 2.5 میلیون شهروند آن کشور در مهاجرت به سر می‌برد اما وزارت امور مهاجرین و عودت ‌کنندگان افغانستان یک روز قبل از این نشر این گزارش اعلام کرد که حدود شش میلیون شهروند آن در کشورهای مختلف جهان مهاجر و پناهجو اند که بخش بزرگ شان در ایران و پاکستان به سر می‌برند.

  پربازدید ترین