• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استعفای «نیکی هیلی»؛ پرده ای جدید از بحران های دولت آمریکا

استعفای «نیکی هیلی»؛ پرده ای جدید از بحران های دولت آمریکا

چه بسا نیکی هیلی نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل متحد بیشترین خدمت را به سیاست های خارجی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور کرده باشد خصوصاٌ در مسائل مربوط به رژیم اشغالگر اسرائیل ، روسیه و کره شمالی.

نیکی هیلی از جایگاه ویژه ای در دولت آمریکا برخوردار بود و می توان استعفای وی را اتفاقی غیرمنتظره دانست و رسانه ها و برخی از دولتمردان آمریکا نیز استعفایش را غیرمنتظره می دانند ولی اگر نگاهی به روابط هیلی و اربابش  (ترامپ) و دولتمردان بزرگ آمریکا بیندازیم ، این اتفاق چندان غیرمنتظره به نظر نمی رسد.

زندگی سیاسی هیلی
هیلی 2 بار به فرمانداری ایالت کارولینا در جنوب آمریکا منصوب شد و با اتهاماتی مبنی بر روابط مشکوکش با سیاستمداران و جمهوریخواهان قدرتمند و پُرنفوذ روبرو شده بود و سال 2016 به عنوان نمایندۀ کشورش در سازمان ملل تعیین شد.

هیلی در حدود یک و نیم سال گذشته خود را به عنوان زبان گویای دولت آمریکا خصوصاً در سازمان ملل نشان داد و از هیچ تلاشی برای به کرسی نشاندن سیاست ها و برنامه های خارجی واشنگتن دریغ نکرد.

ولی فعالیت سیاسی نیکی هیلی در کاخ سفید از مارس 2018 دستخوش تغییر شد زیرا از آن تاریخ بود که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وقت آمریکا عزل و مایک پمپو به جای وی منصوب شد و هربرت مکمستر مشاور وقت امنیت ملی نیز جای خود را به جان بولتون داد. از اینجا بود که جرقۀ پایان همکاری هیلی با دولت ترامپ خورده شد.   

منابعی در دولت ترامپ اعلام کردند : هیلی با پمپئو و بولتون که به تازگی کار خود را در کاخ سفید آغاز کرده اند، اختلاف پیدا کرده است و تیم جدیدی که تصمیم گیری های کاخ سفید را به دست گرفته است، هیلی را برنمی تابد و معتقد بود که باید هیلی را به آرامی مجبور به استعفاء کرد.

نکتۀ مهمی که در بحث و بررسی علل استعفای هیلی قابل توجه است، اینست که وی گرفتار چند رسوایی شده است چرا که درخواست هایی برای بازجویی از وی به علت ارتکاب فساد مالی در دوران فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی وجود دارد و گفته می شود که هیلی روابط مشکوکی نیز با دونالد ترامپ دارد.  

ولی همه این چیزها سرانجام به کشمکش های درونی دولت آمریکا برمی گردد دولتی که به دست "جرد کوشنر"، "ایوانکا ترامپ"، پمپئو و بولتون افتاده است. بنابراین پس از استعفای هیلی باید شاهد بروز تغییر و تحولی در سیاست های داخلی و خارجی آمریکا باشیم.  

به نظر می رسد که دولت ترامپ می خواهد در داخل آمریکا چهره ای نژادپرست از خود نشان بدهد و به نومحافظه کاران بیش از پیش نزدیک شود و این در حالیست که هیلی در سیاست های داخلی آمریکا چهره ای میانه رو تلقی می شد ولی در سیاست های خارجی روش تندروی را پیش گرفته بود که حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل و تهدید بسیاری از کشورها مؤید این مدعا است.

این واقعیت ها نشان می دهد که تغییراتی احتمالی در درون حزب جمهوریخواه در راه است و این احتمال قوی نیز وجود دارد که هیلی همچنان در عرصۀ سیاسی آمریکا باقی بماند و خود هیلی در استعفانامۀ خود به این امر پرداخته است. هیلی می گوید که تصمیمی برای مشارکت در رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا ندارد. نام هیلی در لیست نامزدهای برتر انتخابات ریاست جمهوری نیست ولی به نظر می رسد که استعفای هیلی زمینه چینی برای مشارکت وی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری باشد چرا که لابی صهیونیستی سرسختانه از وی حمایت می کند.

مشارکت هیلی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2020 شاید چیز عجیبی نباشد زیرا وی از طرفداران وفادار ترامپ نیست و 2 سال پیش در انتخابات داخلی حزب جمهوریخواه علیه ترامپ رأی داد و راهیابی ترامپ به کاخ سفید را "مایۀ شرمساری" دانست. هیلی در حالی استعفاء کرد که چند هفتۀ دیگر انتخابات میان دورۀ کنگره آمریکا برگزار می شود و طبق نظرسنجی ها؛ شکست جمهوریخواهان در این انتخابات بعید نخواهد بود و به همین دلیل هیلی نمی خواهد که گرفتار پیامدهای این شکست بشود.    

استعفای هیلی نشان می دهد که دولت آمریکا با وجود افرادی همچون پمپئو، بولتون و کوشنر بیش از پیش سیاست دشمنی با جهان را درپیش گرفته است افرادی که از حامیان سرسخت "معاملۀ قرن" و رژِم اشغالگر اسرائیل هستند و با ایران دشمنی می کنند و بارها خواستار حمله به ایران و براندازی نظام جمهوری اسلامی شده اند. این دولتمردان آمریکایی همچنین با روسیه و چین نیز دشمنانه و تهدید آمیز برخورد می کنند.

با توجه به همین این مطالب باید گفت که استعفای نیکی هیلی بی شک تغییراتی را در سیاست های داخلی و خارجی آمریکا ایجاد خواهد کرد و به احتمال قوی این تغییرات پس از انتخابات ماه نوامبر آینده خود را نشان خواهد داد.

  پربازدید ترین