• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چگونه یک زندانی توانست خود را نامزد انتخابات کند؟

چگونه یک زندانی توانست خود را نامزد انتخابات کند؟

در انتخابات پارلمانی افغانستان یک تن از ولایت فراه در حالی که در زندان به سر می‌برد، خود را نامزد کرده و کمپاین‌اش جریان دارد. مقام‌ها تا حالا پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده اند که چگونه این شخص توانسته خود را کاندید کند.

مقام‌های دادستانی تایید می‌کنند که عبدالکریم شفق نامزد انتخابات پارلمانی در ولایت فراه، قبلاَ به اتهام فساد اداری به دو سال زندان محکوم شده بود. او همین اکنون در زندان ولایت فراه به سر می‌برد و پیکارهای انتخاباتی‌اش از سوی پسرش ادامه دارد.

دادستانی کل اعلام داشته است که این فرد به جرم داشتن غیرقانونی چند کارت معلولین و استفاده از مزایای معلولین در حالی که هیچگونه معلولتی ندارد، به دو سال زندان و پرداخت 170 هزار افغانی محکوم شده بود.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی به دویچه وله گفت: «در این قضیه دو برادر متهم بودند. یکی از آنان با استفاده از موقف خود به برادرش که اکنون در زندان است و گفته می شود کاندیدای پارلمان نیز است، چند کارت معلولیت داده بود. او که هیچ معلولیتی ندارد از این کارت ها استفاده می کرد.»

رسولی می افزاید: «دوسیه از طریق دادستانی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و این شخص که فعلا در حبس به سر می برد، به تاریخ پنجم ماه اسد، برای مدت دو سال محکوم به زندان و جریمه نقدی شده بود.»
اما سوال این است که او چگونه قادر به ثبت نامزدی اش شده است، چونکه نامزدان باید از ادارات افغانستان مدرک عدم ارتکاب جرم بیاورند.

ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که اسنادی را که مبنی بر اثبات بی گناهی کاندیدان از آنان خواسته شده بود، این فرد به کمیسیون ارایه کرده بود، از همین رو به فهرست نهایی راه یافته است. او گفت: «هرکسی که ده شاخص را مکمل می کرد، در لیست ابتدایی نامزدان راه پیدا می کرد. اکنون ما به دفتر ولایتی فراه وظیفه سپرده ایم که هرچه زودتر در این باره معلومات جمع آوری کنند، در صورتی که در زندان باشد و محکمه حکم کرده باشد از لیست نامزدان انتخابات حذف خواهد شد.»

  پربازدید ترین