• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنگ قدرت میان کرزی و غنی در بستر قندهار

جنگ قدرت میان کرزی و غنی در بستر قندهار

به باور بسیاری آگاهان حادثه تروریستی پی در پی در هلمند و قندهار که دو جنرال از دو قبیله رقیب نورزی و اچکزی جان های شان را در آستانه انتخابات پارلمانی از دست دادند، کار طالبان نیست. این یک توطئه سازمان یافته در چهارچوب جنگ قدرت میان کرزی و غنی است.
تصور میشود، که با ترور جنرال رازق کمر کرزی در قندهار شکسته شد.
در پی سقوط طالبان با بقدرت رسیدن کرزی و برادران او در قندهار به کمک ماشین جنگی، مالی و سیاسی امریکا خصومت های سنتی میان قبائل رقیب در قندهار پس از سقوط طالبان دو باره تازه شد، این در حالی بود که در زمان حاکمیت طالبان در تحت رهبری ملا عمر غلجایی ها بر قندهار و هلمند و فراتر از آن حاکم شدند و اقتدار سنتی درانی ها در قندهار به حاشیه رفت.
جنگ سنتی میان درانی و غلجایی داستان طولانیست که پای قدرت های خارجی را همیشه به میدان کشیده است.
در سه دهه اخیر با ظهور قدرت مند اقوام غیر پشتون و داعیه حق طلبی آنان باعث شد، که رقابت های سنتی میان قبائل پشتون کم رنگ شود. با سرکوب و ترور های سازمان یافته و به حاشیه راندن اقوام غیر پشتون از قدرت در 18 سال اخیر دوباره آتش رقابت های قبیلوی میان درانی و غلجایی در زیر ماشین مالی و جنگی امریکا روشن شد.
با بقدرت رسیدن اشرف غنی غلجایی محور در پی انتخابات تقلبی 2014 و هم چنان با آوردن حکمتیار از کمپ شمشتوی پاکستان جایگاه کرزی بحیث سلطان بزرگ فساد و خان قبیله به حاشیه رفت. با حضور حکمتیار در کابل نفرت پراگنی قومی و ترور های سازمان یافته شدت گرفت.
غنی تحت نام حذف "جزایر قدرت" برای گسترش حاکمیت خود بلخ و قندهار را با کمک امریکاییها نشانه گرفت. والی بلخ استاد عطا محمد نور بعد از سه ماه مقاومت سر انجام تسلیم شد. سپس نوبت قندهار در آستانه انتخابات پارلمانی رسید. اما اینک سر نوشت قندهار از طریق ترور جنرال رازق روشن شد.
باور میشود که غنی در مبارزه قدرت با کرزی آمریکاییها را باخود دارد، ولی کرزی به پوتین و ایران اتکا می کند.
غنی به غیر از کارت تروریستی گلبدین علیه رقیبان پایگاه اجتماعی نیرومند داخلی ندارد.
کرزی روابط اجتماعی وسیع تر و از حمایت یک تعداد فرماندهان قدرتمند شمال برخور دار است.
غنی هم چنان یک تصفیه گسترده از ستون پنجم کرزی را در دولت شروع کرد و حنیف اتمر را که تقریبا به هر کاره نظام تبدیل شده بود، برکنار کرد. اتمر به مجرد برکناری در زیر چپن کرزی علیه غنی سنگر گرفت. روز قبل برادرزاده کرزی از مقام معاونیت سیاسی وزارت خارجه کنار رفت.
غنی بعد از برکناری والی بلخ حوزه نفوذ خود در بلخ و شمال با همدستی با حکمتیار گسترش داده است. برای غنی و گلبدین نفوذ در قندهار اهمیت حیاتی در جنگ قدرت دارد.
به باور این قلم با ترور جنرال رازق در واقع غنی و گلبدین جنگ را در خانه کرزی مدیریت می کنند.
جنرال رازق یک چهره شناخته شده ضد طالبان و پاکستان بود.
آیا مذاکرات آمریکا با طالبان در تحت رهبری خلیلزاد با ترور فرماندهان ضد پاکستان و طالبان رابطه دارد یا خیر تا هنوز روشن نیست، ولی سلامت ماندن جنرال امریکایی در حادثه ترور جنرال رازق پرسش بر انگیز است. ترور جنرال رازق با ترور جنرال داوود داوو خیلی شباهت دارد.
واقعیت اینست که ترور های پی در پی فرماندهان نامدار قندهار و هلمند در آستانه انتخابات پارلمانی خیلی تکان دهنده است. این ترور ها زنگ خطر بزرگ را برای فرماندهان نیرومند شمال نیز به صدا در آورده است.

  پربازدید ترین