• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا حکومت جنرال رازق و جبار قهرمان را از میان برداشت؟!

چرا حکومت جنرال رازق و جبار قهرمان را از میان برداشت؟!

قتل همزمانِ جنرال رازق و جبار قهرمان در جنوب اتفاقی نیست بلکه ارتباط معنی داری با حضور خلیلزاد در افغانستان دارد زیرا رازق و جبار در عین حالی که از لحاظ تباری و گرایشی درانی شمرده می شدند مانعی بر سرِ قومی/غلجایی سازی قدرت بودند و در طالب ستیزی با هم نقطه مشترک داشتند. احتمال دارد شکارِ بعدی ظاهر قدیر یا یکی دیگر از مخالفان طالب/داعش باشد.

با این حال، از یکسو حرص و آزِ قدرت طلبانه طالبانِ ارگ نشین حد و مرز نمی شناسد و از جانب دیگر آمریکایی ها زمامدارِ بله قربان گوی می خواهد که صداقت خود را در از میان برداشتنِ انسان های مستقل و سرکش این سرزمین به اثبات برساند. بر هیچ کسی پوشیده نیست که وجودِ جنرال رازق در قندهار و جبار قهرمان در هلمند ضمن اینکه باعث نا کامی کاندیدا های مورد حمایت ارگ می شد، از تقلب در انتخابات پارلمانی نیز تا حدودی جلوگیری به عمل می آورد و در نهایت اعضای تیم غنی نمی توانستند در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ولایت جنوبی را به شکل کاملاً گوسفندی برگزار کنند.

بدین ترتیب، افراد مورد حمایت غنی باید جنرال رازق را در حساس ترین شرایط سیاسی که همه چیز در حال غنی سازی است از میان بر می داشتند و اینگونه بود که سر انجام جنرالِ وطن پرست جنوبی در دام توطٸه برنامه ریزان قومی سازی قدرت که اندیشه ای جز بربادی افغانستان ندارند، گرفتار آمد و حیف شد!

پانوشت: ممکن است حکومت و رسانه های وابسته قتل جنرال رازق را به استخبارات پاکستان نسبت دهند، اگر این ادعای احتمالی درست هم باشد، چنین کاری بدون موافقت سازمان های سیا و آی اس آی نمی تواند انجام پذیرد. اما واقعیت این است که جای خالی جنرال رازق و افکار وطن دوستانه او به آسانی پر نخواهد شد.  روحش شاد و یادش جاودانه باد.

  پربازدید ترین