• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشارکت 45 درصدی مردم در انتخابات پارلمانی باوجود تهدیدهای امنیتی

مشارکت 45 درصدی مردم در انتخابات پارلمانی باوجود تهدیدهای امنیتی

پس از پایان روز دوم انتخابات پارلمانی مسئولان کمیسیون انتخابات کشور اعلام کرد که بیش از 4 میلیون نفر با مشارکت در روند انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند.

سومین دور از انتخابات پارلمانی در اوج ناامنی‌ها در کشور برگزار شد اما با این وجود میلیون‌ها نفر در این روند شرکت کردند.

«گلاجان عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات کشور به خبرنگاران گفت: بیش از 45 درصد از کل واجدین شرایط در کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.

وی خاطرنشان کرد که 33 درصد از رای دهندگانی که در روند انتخابات پارلمانی کشور شرکت کردند را زنان تشکیل می‌دهند.

صیاد اظهار داشت: نتایج انتخابات پارلمانی را پس از رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام خواهیم کرد اما احزاب و نهادهای سیاسی باید به روند شمارش آرا نظارت جدی داشته باشند.

رئیس کمیسیون انتخابات تاکید کرد، آرایی که بر اثر مداخله افراد زورمند بدون استفاده از فناوری بیومتریک به ثبت رسیده باشند باطل خواهند شد.

این کمیسیون تصریح کرد که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی قوس/آذرماه سالجاری اعلام خواهد شد.

در حالی که کمیسیون انتخابات کشور، انتخابات پارلمانی را موفقیت آمیز عنوان کرده اما کمیسیون شکایات انتخابات از ثبت هزاران تخلف انتخاباتی خبر داده است.

«علی رضا روحانی» سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات تصریح کرد که بیش از 5 هزار شکایت و تخلف انتخاباتی از سوی این کمیسیون ثبت شده است.

روند انتخابات پارلمانی در افغانستان علاوه بر چالش‌های امنیتی با مشکلات فنی نیز روبرو بوده و ده‌ها مراکز رای دهی یا با تاخیر آغاز به کار کرده و یا هم مسدود باقی ماندند.

نبود اسامی رای دهندگان در برگه‌های رای دهی، عدم استفاده از سامانه بیومتریک و عدم حضور کارمندان کمیسیون انتخابات در مراکز رای دهی از عمده شکایات ثبت شده در روند انتخابات هستند.

«یوسف رشید» رئیس اجرایی بنیاد فیفا با اشاره به مشکلات در این روند تصریح کرد، پیش از این نگرانی‌ها درباره عدم آمادگی کمیسیون انتخابات مطرح شدند اما گوش شنوایی وجود نداشت.

وی افزود: در حال حاضر باید کمیسیون شکایات انتخابات باید به تمامی شکایات به صورت شفاف رسیدگی کرده و عدالت را تامین کند.

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: کمیسیون شکایات انتخابات باید موارد مشکوک و قرنطینه شده را مورد بررسی قرار دهد.

این در حالی است که با وجود چالش‌های امنیتی حضور میلیونی مردم در روند انتخابات پارلمانی تحسین بسیاری از رهبران سیاسی در افغانستان و سایر کشورها را برانگیخته است.

اما با این وجود شمار بسیاری از مردم به دلیل سهل انگاری کمیسیون انتخابات و مسدود ماندن مراکز رای دهی پس از ساعت‌ها انتظار نتوانستند از حق رای خود استفاده کنند.

  پربازدید ترین