• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نبیل: عامل ترور جنرال رازق، توسط آی اس آی آموزش دیده بود

نبیل: عامل ترور جنرال رازق، توسط آی اس آی آموزش دیده بود

رحمت الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که  ترور جنرال رازق توسط افراد نزدیک به سازمان جاسوسی پاکستان انجام شده و فرد مورد نظر، در مراکز تحت نظارت عوامل آی اس آی، آموزش دیده بود.
 
رحمت الله نبیل گفته است که بر اساس منابع، عامل شهادت جنرال رازق در مرکز آموزش حملات انتحاری «الحمزه» آموزش دیده بود که تحت نظارت مستقیم تاج میرجواد معروف به مولوی ذبیح‌الله قرار دارد. مولوی ذبیح‌الله رابطه نزدیکی با استخبارات پاکستان دارد.
 
به گفته رییس پیشین امنیت ملی، بیشتر اوقات تاج میرجواد در پاکستان است و  این ترور توسط ملا شیرین برنامه‌ریزی شده بود که عضو شورای کویته است و ارتباط نزدیکی با  آی اس آی پاکستان دارد.
 
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که پیشتر، معصوم استانکزی؛ رییس کنونی امنیت ملی نیز گفته بود مهاجمی که جنرال عبدالرازق را آماج قرار داده، با شناس‌نامه جعلی، نام جعلی و تضمین شخصی به عنوان محافظ والی قندهار، به کار گماشته شده بود.
 
رییس امنیت ملی افزوده بود که این مرد پنج دقیقه پیش از حمله، با افرادی در آن سوی مرز گفتگوی تلفنی داشته است.
 
با این حال، آقای استانکزی از اذعان به ارتباط نزدیک او با آی اس آی پاکستان، خودداری کرد.
 
آقای استانکزی که امروز دوشنبه (30 میزان) در شهر قندهار با خبرنگاران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که در نشست  میان والی قندهار، جنرال عبدالرازق، جنرال میلر؛ فرمانده نیروهای ناتو و سایر مقامات امنیتی که حدود نیم ساعت به طول انجامیده، هیچ‌گونه گفتگویی راجع به خط دیورند و مذاکرات صلح صورت نگرفته است.
 
پیشتر ادعاهایی مطرح شده بود که جنرال امریکایی با طرح حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند، به جنرال رازق هشدار داده که در این زمینه دخالت نکند و مانع از این اقدام نشود. آقای رازق هم در پاسخ گفته که این یک مسأله داخلی و دوجانبه است و خارجی ها حق دخالت ندارند. او به دنبال این مشاجره، جلسه را مختومه اعلام کرده و سپس، فرمانده امریکایی به محافظان خود، دستور شلیک داده است.
 
این ادعا از سوی مقام های افغان قویا تکذیب شده است.

  پربازدید ترین