• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تنش کمیسیون های انتخاباتی بر سر آرای بیومتریک نشده

تنش کمیسیون های انتخاباتی بر سر آرای بیومتریک نشده

کمیسیون مستقل انتخابات کشور گفته که کمیسیون شکایات انتخاباتی صلاحیت ندارد آرای بیومتریک نشده را باطل اعلام کند.

حفیظ الله هاشمی، سخنگو و عضو کمیسیون مستقل انتخابات امروز یکشنبه ششم عقربگفت کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی باید بر اساس لایحه‌ها و طرزالعمل‌هایی که کمیسیون انتخابات تصویب می‌کند، تصمیم بگیرد و عمل کند.

او تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی را 'غیرقانونی و غیراخلاقی' خواند و گفت: "این یک خودنمایی و نمایش برای مطرح کردن خود بود و هیچ مبنای قانونی ندارد."

روز گذشته کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرد که به اساس تصمیم آنها آرایی که بارکد دستگاه بیومتریک را ندارند، باطل هستند.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که در بیست درصد مراکز رای‌دهی به دلیل مشکلات فنی در دستگاه‌های بیومتریک و یا نبود این دستگاه‌ها رای‌دهی بدون بیومتریک انجام شده اما آنها این آرا را معتبر دانسته و با دقت بیشتر بررسی می‌کنند.

آقای هاشمی می‌گوید آنها ولایاتی را در فهرست دارند که تنها در پنجاه درصد مراکز رای‌دهی از دستگاه‌های بیومتریک استفاده شده است.

به اساس قانون انتخابات افغانستان، تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی در رسیدگی به شکایات و اعتراضات نهایی است اما در مورد ابطال آرا، موارد مشخصی در این قانون فهرست شده که با توجه به تازه بودن استفاده از دستگاه‌های بیومتریک، در این مورد قانون گنگ است.

  پربازدید ترین