• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احزاب سیاسی: در مراکزی که از سیستم بایومتریک استفاده نشده، دوباره انتخابات برگزار شود

احزاب سیاسی: در مراکزی که از سیستم بایومتریک استفاده نشده، دوباره انتخابات برگزار شود

ائتلاف احزاب سیاسی گفته است که آرای بدون بایومتریک در انتخابات پارلمانی اعتبار ندارد و کمیسیون انتخابات باید در مراکزی که از سیستم بایومتریک استفاده نکرده است، دوباره انتخابات برگزار کند.

ائتلاف احزاب سیاسی، دیروز پنج‌شنبه(10عقرب) با نشر اعلامیه‌ای، ضمن استقبال از حضور گسترده مردم در انتخابات پارلمانی، تاکید کرده است که احزاب سیاسی حمایت از آرای واقعی مردم را وجیبه انسانی و سیاسی دانسته و از هیچ تلاشی در این رابطه دریغ نخواهد کرد.

در این اعلامیه آمده است:” انتظار می‌رفت؛ کمیسیون بتواند آن‌گونه که تعهد کرده بود، سیستم بایومتریک را تطبیق و اعتماد مردم را بازگرداند؛ اما با تأسف، این انتظار برآورده نشد و مشکلات و نارسایی‌های زیادی عمدی و غیرعمدی در روزهای انتخابات مشاهده گردید.”

ائتلاف احزاب سیاسی تاکید کرده‌است که اگر کمیسیون‌ انتخابات بر خلاف طرزالعمل استفاده از بایومتریک عمل کند، در آن صورت احزاب سیاسی با مراجعه به مردم از ابزارهای لازم استفاده خواهند کرد.

در اعلامیه آمده است:”تاکید می‌کنیم، در مراکزی که بایومتریک رای دهندگان عملی نشده باشد نتیجه انتخابات در مراکز مذکور برای احزاب قابل قبول نیست و کمیسیون انتخابات می‌تواند در مناطق مذکور انتخابات مجدد برگزار کند.”

ائتلاف احزاب سیاسی بار دیگر به تغییر نظام انتخاباتی موجود تاکید کرده و از حکومت و کمیسیون انتخابات خواسته است تا زمینه تطبیق نظام (ام دی آر) را در انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی فراهم سازد.

در اعلامیه هم‌چنان آمده است، فهرست موجود رأی‌دهندگان به هیچ صورت اعتبار ندارد، بنابراین، احزاب سیاسی به ثبت‌نام مجدد رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس بایومتریک 10 انگشت تأکید می‌کنند.

ائتلاف احزاب سیاسی گفته است:” با توجه به اینکه در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، کمیسیون مستقل انتخابات باید تقویم انتخابات ریاست جمهوری را هرچه زودتر نشر و زمینه انتخابات شفاف و عادلانه را آن گونه قبلا اعلام کرده بود، در تاریخ معینه آن فراهم سازد.”

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این اعلام کرده بود که در 20 درصد مراکز رای‌دهی از سیستم بایومتریک استفاده نشده است. هم‌چنان، کمیسیون‌های انتخاباتی در تازه‌ترین تصمیم شان اعلام کردند که آرای بدون بایومتریک در صورتی که از روی لیست رای دهندگان به صندوق ها ریخته شده باشند، معتبر است.

انتخابات پارلمانی افغانستان به روز 28 و 29 ماه میزان برگزار شد. هرچند مسئولان حکومت وحدت ملی و کمیسیون انتخابات گفته‌اند که انتخابات مجلس نمایندگان موفقانه برگزار شده، اما تاخیر در بازشدن مراکز رای دهی، کمبود اوراق رای دهی، مدیریت نادرست در استفاده از بایومتریک از مهم‌ترین مشکلات انتخابات پارلمانی امسال بود.

نهادهای ناظر انتخاباتی  به این باور هستند که در بسیاری از مراکز رای‌دهی به دلایل مختلف از جمله نبود امنیت و عدم کارکرد کارمندان کمیسیون شماری زیادی از رای‌دهندگان از حق رای شان بازمانده‌اند.

  پربازدید ترین