• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان: تقدیر مسؤولان امنیتی توسط رئیس مجلس، توهین به خانه ملت بود

نمایندگان: تقدیر مسؤولان امنیتی توسط رئیس مجلس، توهین  به خانه ملت بود

اهدای لوح تقدیر از سوی رییس مجلس نمایندگان به مقام های امنیتی با واکنش منفی شماری از نمایندگان مواجه شد. آنها این اقدام را توهین به خانه ملت، توصیف کردند.
 
در جلسه‌ استماعیه روز شنبه (12 عقر) مجلس، مسؤولین امنیتی پس از ارائه ‌گزارش از فعالیت ادارات تحت امر شان در روز برگزاری انتخابات پارلمانی، از سوی رئیس مجلس با اهدای لوحی، تقدیر شدند.
 
این عمل‌ رئیس مجلس در جلسه‌ عمومی امروز (یکشنبه 14 عقرب) با انتقاد شدید نمایندگان مواجه شد.
 
نمایندگان تاکید کردند که رئیس مجلس، بدون در جریان گذاشتن آنان در مورد اهدای لوح تقدیر، خود به تنهایی و بدون تصویب اعضا، مسوؤولین بی‌کفایت امنیتی را تقدیر کرده‌است.
 
صادقی‌زاده نیلی؛ نماینده‌ دایکندی در مجلس گفت که روز گذشته هیأت‌ اداری به‌ویژه رئیس مجلس بدون تصویب اعضا و گنجانیدن در آجندا، مسؤولین امنیتی را تقدیر کرده‌است.
 
آقای نیلی با بیان‌ اینکه اعضای مجلس از این تصمیم هیأت اداری هیچ اطلاعی نداشتند تاکید کرد که تقدیر "کیلویی" مسؤولین بی‌کفایت، توهین به خانه ملت است.
 
عثمانی فراهی؛ دیگر عضو مجلس نیز با اشاره به مشکلات در تامین امنیت روز برگزاری انتخابات گفت که هیأت اداری مجلس بدون اینکه از جنجال‎‌ها خبر داشته باشد مسؤولین امنیتی را تقدیر می‌کند.
 
علی‌اکبر قاسمی؛ نماینده‌ غزنی در مجلس نیز انتقاد کرد که هیأت ‌اداری، بدون در جریان گذاشتن اعضای مجلس با زیر پا کردن اصول اداری مجلس، مسؤولین امنیتی را تقدیر کرده‌است.
 
مخدوم عبادالله محمدی؛ عضو دیگر مجلس نیز نارضایتی خود را از تصمیم پنهانی رئیس مجلس اعلام کرد و یادآور شد که اگر کسی می‌خواهد دوستی خود را به مسؤولین بی کفایت امنیتی ابراز کند، بهتر است از آدرس پارلمان نه؛ بلکه از آدرس شخصی خود کند.
 
آقای محمدی اشاره کرد که هیأت اداری در حالی به صورت شرم آور از مسؤولین ارشد امنیتی تقدیر می‌کند که مردم ما هر روز قربانی بی توجهی این مسؤولین می‌شوند.
 
او خاطرنشان کرد که مردم افغانستان به ویژه سربازان همه‌روزه به خاطر سهل‌انگاری همین مسؤولین در میدان‌های نبرد از سوی مخالفین به شهادت می‌رسند.
 
این عضو مجلس در پایان تاکید کرد که هیأت اداری باید از مردم به خاطر این کار غیر قانونی خود عذرخواهی کند.
 
رمضان بشردوست؛ نماینده‌ کابل نیز تقدیر مسؤولین امنیتی را "منافقت سیاسی"، "خیانت ملی" و "خون‌فروشی" خواند و تاکید کرد که هیأت اداری به کسانی تقدیرنامه داده است که دست آنان به خون مردم افغانستان آلوده است.
 
آقای بشردوست افزود: وکیلی از قتل عام ارزگان، ننگرهار و 32 ولایت دیگر انتقاد می‌کند؛ اما به کسانی تقدیرنامه می‌دهد که دست شان در این قتل‌ها آلوده است و یا از بی کفایتی آنان این خون‌ها ریخته است.
 
او همچنین به گزارش‌های "سیگار"، "ماموریت قاطع" و "نهادهای تحقیقاتی امریکایی" اشاره کرد و گفت که براساس گزارش آنان در 4 سال گذشته 40 هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده اند. همچنین کنترل دولت بر اراضی کشور از 72 به 36 درصد سقوط کرده است.
 
این نماینده‌ کابل اضافه کرد که این‌ها تمام ثمره بی‌کفایتی همین مسؤولین می‌باشد که سه ماهه حقوق پولیس را به جیب زده‌اند و روز گذشته از سوی مجلس تقدیر شدند.
 
با وجود انتقادها اما رئیس مجلس در جمع‌بندی نشست امروزی در مورد آن سکوت اختیار کرد.
 
گفتنی است که تقدیر مجلس از مسؤولین ارشد امنیتی، با انتقاد شهروندان و کاربران رسانه های اجتماعی نیز مواجه شده است.
 
این در حالی است که بر اساس برخی گزارش ها، اشرف غنی؛ رییس جمهوری هم با اعطای مدال وزیر محمداکبرخان، از مسؤولان وزارت‌‌های دفاع و داخله و رییس امنیت ملی، تقدیر کرده است.

  پربازدید ترین