• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد نمایندگان از «قومی» و «منازعه» خواندن جنگ ارزگان

انتقاد نمایندگان از «قومی» و «منازعه» خواندن جنگ ارزگان

نمایندگان مجلس در نشست عمومی امروز (دوشنبه 14 عقرب) با انتقاد از "قومی و منازعه خواندن" جنگ ارزگان تاکید کردند که در ولسوالی ارزگان خاص، منازعه قومی نه؛ بلکه جنگ گروه تروریستی طالبان با مردم افغانستان جریان دارد.
 
روز گذشته رئیس جمهوری با صدور حکمی جنگ در ولسوالی ارزگان خاص را "منازعه قومی" خوانده و برای بررسی و حل آن هیأتی را توظیف کرد.
 
به گفته‌ نمایندگان، در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان منازعه میان پشتون و هزاره نیست و جلوه قومی به این جنگ دادن، خیانتی تاریخی است.
 
نمایندگان همچنین یکبار دیگر خواستار اعزام نیرو به ارزگان خاص برای سرکوب طالبان شدند.
 
صادقی‌زاده نیلی؛ نماینده‌ دایکندی در مجلس گفت که بهتر است تا رئیس جمهوری در اظهارات خود از دقت بیشتر کار بگیرد و با اظهارات خود بر مشکلات مردم نیافزاید.
 
آقای نیلی افزود که در ارزگان سال‌ها "پشتون‌ها" در کنار "هزاره‌ها" برادرانه زندگی‌کرده‌اند و در طی جنگ ده‌روزه این ولایت نیز هردو قوم در کنار همدیگر بیجا و مهاجر شده‌اند.
 
او اضافه کرد که ملیت پشتون و هزاره هیچ مشکلی باهم دیگر ندارند؛ اما رئیس جمهوری می‌خواهد به جنگی که میان هواداران و مخالفان نظام است، نسبت قومی بدهد.
 
به گفته‌ نیلی، تمام دست‌آوردهای نظام را همین هواداران نظام رقم زده اند و اکنون حرکت تبعیض‌آمیز و دوگانه‌ در برابر آنان پذیرفتنی نیست.
 
اسدالله سعادتی؛ عضو دیگر مجلس نیز گفت که در ولسوالی خاص ارزگان جنگ میان پشتون و هزاره نه؛ بلکه جنگ میان طالبان و افراد ملکی جریان دارد.
 
او تاکید کرد که جلوه قومی به این جنگ دادن خیانت تاریخی و ملی است.
 
علی اکبر قاسمی؛ نماینده‌ غزنی در مجلس نیز تاکید کرد که اظهارات رئیس جمهوری ناامیدکننده است و فرد اول مملکت باید به جای افزایش فاصله های قومی برای مهار این فاصله ها گام بردارد.
 
قیوم سجادی؛ دیگر نماینده‌ غزنی نیز جنگ ارزگان را قتل عام یک ملیت خاص خواند و ابراز کرد که هیچ گونه اراده‌ای برای جلوگیری از این قتل عام در سطح رهبری حکومت وجود ندارد.
 
به گفته‌ او مخالفین مسلح دولت با در اختیار داشتن 15 عراده تانک و هاموی، دست به قتل عام مردم این ولسوالی زده اند.
 
او اشاره کرد که مردم در این ولسوالی در حالت بسیار رقتبار قرار دارند و تنها شب گذشته بیش از 30 تن از سربازان و افراد ملکی در این ولسوالی شهید و زخمی شده اند.
 
او حکم رئیس جمهوری را خنده آور و تاسفبار خواند و تاکید کرد که رئیس جمهوری باید از دقت بیشتر در اظهارات خود کار بگیرد.
 
محمدعلی اخلاقی؛ دیگر نماینده‌ غزنی نیز تاکید کرد که در ده روز گذشته بیش از هفتاد نفر ملکی و نظامی در ولسوالی ارزگان خاص به شهادت رسیده اند؛ اما حکومت در برابر این جان باختن ها همچنان بی توجهی اختیار کرده است.
 
به گفته‌ او سه روز قبل، وزارت دفاع ملی تنها 35 نفر از نیروهای ارتش را به این ولایت اعزام کرده که آنان نیز به دلیل نداشتن دستور در جنگ اشتراک ندارند.
 
او همچنین اشاره کرد که هرچند طالبان با نشر اعلامیه ای گفته اند که در جنگ ارزگان آنان دخیل اند؛ اما حکومت بازهم آن را رنگ قومی می‌دهد و از اقدام خودداری می‌کند.
 
اخلاقی تاکید کرد که رفتن هیأت به این ولایت و ولسوالی هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند.
 
در همین حال، عبدالرؤوف ابراهیمی؛ رئیس مجلس هم گفت که حکومت باید اقدامات عملی خود را داشته باشد و هرچه زودتر وارد عمل شود.
 
آقای ابراهیمی تاکید کرد که هرچه زودتر باید نیرو فرستاده شود و مجرمین اصلی قضیه، دستگیر و مجازات شوند.
 
موضع رئیس جمهوری در حالی با انتقاد نمایندگان مواجه می‌شود که رئیس اجرایی نیز در نشست امروز شورای وزیران، جنگ ولسوالی ارزگان خاص را منازعه قومی نه؛ بلکه جنگ طالبان علیه مردم افغانستان خوانده است.

  پربازدید ترین