• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنرال دوستم رییس جمهور می شود

جنرال دوستم رییس جمهور می شود

 جنرال دوستم ادعای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و اذعان داشته که دیگر معاونیت را قبول نخواهد کرد مگر اینکه صلاحیت های معاون اول کامل و تمام به وی داده شود و رییس جمهور حق سلب آنها را نداشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و بسیاری از کسانیکه قصد کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری را دارند از حالا به تب و تلاش افتاده اند و برای خودشان دنبال معاون کارا و بانفوذ و همچنین پولدار می گردند.
تقویم انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام شده و قرار است که انتخابات به تاریخ 31 حمل سال 1398 برگزار شود. ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ 24 قوس سال جاری آغاز و تا 9 جدی امسال ادامه خواهد یافت.

متاسفانه در این کشور همه چیز قومی شده است یا بعبارتی قومی کرده اند! و همه امور از منظر قوم و قبلیه نگریسته می شود. این نگاه قومی در سایه تبلیغات و کنش های روانی خارجی ها تا جایی پیش رفته که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است. در این روند، خارجی ها سران قومی را نیز بزرگ کرده و آنان را در موارد متعدد تشویق به قوم گرایی کرده اند و به آنان القا نموده اند که منافع شخصی شان در گرو قومگرایی شان است و این سیاست استعماری تا کنون در راستای منافع بیگانگان به ثمر نشسته است.

در مباحث گذشته به روند القائات قومی و عوارض آن مختصر و گذرا در رابطه با پشتون ها و تاجیک ها و هزاره ها اشاره شد. در این میان تنها قومی که اتحاد و یکدستی شان تا کنون حفظ شده و با وجود دسیسه های فراوان دست نشانده های غربی ها، اتحاد نسبی شان محفوظ مانده است، قوم ازبک می باشد.

همانگونه که بارها توسط نوکران غربی ها و عرب ها به دیگر اقوام برای تشتت و پراکندگی شان دسیسه چینی شده و نتیجه نیز داده است، به قوم ازبک نیز به تناسب جمعیت شان این اتفاق افتاده است اما درایت و هوشیاری برخی از سران این قوم و اخلاص شان به رهبری قوم ازبک، نتیجه معکوس داده و کسانیکه را که علیه اتحاد و یکپارچگی این قوم تلاش کرده بودند، دچار انزوا و افسردگی شدند و به مرور زمان از اذهان مردم محو گشتند.

در هر حال، قوم ازبک اتحاد و هماهنگی شان بیشتر از دیگر اقوام ساکن در کشور حفظ شده است و این مساله باعث گردیده تا نگاه سران سیاست به جنرال دوستم بیشتر معطوف گردد.
جنرال دوستم نیز با زیرکی تمام خود را به ترک های ترکیه و سران حکومت این کشور، ثابت ساخته است و آنان همواره پشتیبان وی در مراحل مختلف گردش های سیاسی بوده اند که این خود باعث گردیده است تا قدرت و ابهت وی در داخل و در میان نیروهایش حفظ گردد.

جنرال دوستم تقریبا در تمامی ادوار جنگی در افغانستان حضور فعال داشته است، وی در هر جبهه ای که بوده است همیشه با اقتدار و سربلندی ظاهر شده و از ازبک ها جنگجویان قهاری ساخته است.

ایادی غربی ها و عرب ها که از حذف جنرال دوستم از صحنه سیاست و جنگ افغانستان ناامید شده بودند، او را به معاونیت رییس جمهور رساندند تا بدینوسیله بتوانند از قدرت نفوذ وی در میان ازبک ها و بخش عمده ای از شمال افغانستان به نفع خودشان استفاده کنند.
اما زیرکی جنرال دوستم باعث گردید تا این دسیسه نیز به ثمر ننشیند و دسیسه چین ها ناامید گردند. آنان بناچار تصمیم بر حذف وی گرفتند، باز برایش دسیسه چیدند و باز این دسیسه نیز با بردباری و هوشیاری جنرال دوستم رنگ باخت (هرچند تاثرات روانی آن هنوز باقی است).

اینبار در انتخابات آینده ریاست جمهوری بسیاری از سران و نامزدان روی جنرال دوستم حساب بیشتری باز کرده اند ولی وی ادعای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و اذعان داشته است که دیگر معاونیت را قبول نخواهد کرد مگر اینکه صلاحیت های معاون اول کامل و تمام به وی داده شود و رییس جمهور حق سلب آن صلاحیت ها را نداشته باشد.

  پربازدید ترین