• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استولتنبرگ: حضور ما را وضعیت افغانستان تعیین می کند نه تاریخ مشخص

استولتنبرگ: حضور ما را وضعیت افغانستان تعیین می کند نه تاریخ مشخص

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل پیمان نظامی ناتو که در سفری سرزده وارد کابل شده است، پس از دیدار با اشرف‌غنی در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور، اعلام کرد که حضور نیروهای خارجی، بر اساس وضعیت افغانستان، تعیین می‌شود نه تاریخ مشخص.
 
در این نشست خبری که امروز سه شنبه (15 عقرب) در کابل برگزار شد، دبیر کل ناتو اعلام کرد: از ماه جولای گذشته، ما تصمیم گرفتیم که حضور خود را بر اساس وضعیت در افغانستان تعیین کنیم، نه تاریخ مشخص.
 
استولتنبرگ همچنین گفت: پیام ما به جهانیان این است که ما در افغانستان هستیم که به خود کمک کرده باشیم و نمی گذاریم افغانستان به خانه امن تروریستان تبدیل شود.
 
دبیر کل ناتو همچنین با اشاره به تلفات سنگین نیروهای امنیتی افغانستان گفت: هرگونه تلفات، تراژدی است. ما از وزارت‌های دفاع و داخله خواستیم تا راهکاری را در پیش گیرند تا تلفات در این نهادها کاهش یابد.
 
به گفته او، افزایش تلفات نیروهای دولتی افغانستان به‌خاطر این است که این نیروها مسؤولیت کلی تامین امنیت را بر دوش دارند.
 
در این نشست مشترک خبری همچنین رئیس جمهور غنی گفت: تا سال 2014 قربانیان جنگ در افغانستان، سربازان و افسران ناتو بوده اند؛ اما از 2014 بدینسو زمانی که مسؤولیت امور را ما به‌دست گرفتیم، این قوای شجاع امنیتی و دفاعی افغانستان هستند که امنیت را تامین می کنند.
 
اشرف غنی همچنین به روند صلح دولت با طالبان اشاره کرد و گفت: ما به صلح تعهد داریم؛ زیرا در نهایت باید یک راه حل سیاسی برای افغانستان پیدا شود. جنگ افغانستان بر علاوه طالبان دارای ابعاد دیگر نیز می باشد.
 
رییس جمهور تصریح کرد: ما حاضر هستیم که ملا برادر و هر زندانی دیگر طالبان که آزاد می شود را در افغانستان قبول کنیم. موضوع اصلی این است که پاکستان در جلوگیری از جنگ (باید) اقدام کند.
 
اشرف غنی در عین، اصلاحات در قوای امنیتی مخصوصاً تطبیق قانون ذاتی افسران را «بی سابقه» توصیف کرد.
 
این در حالی است که به باور تحلیلگران، مأموریت نظامیان خارجی در افغانستان، در یکی از دشوارترین دوره های خود، به سر می برد. سیگار یا دفتر سربازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که میزان حاکمیت دولت افغانستان بر خاک این کشور، به چیزی بیش از 50 درصد، کاهش یافته که از زمان حمله امریکا به افغانستان و سقوط رژیم طالبان، بی سابقه است.
 
همزمان، نیروهای امنیتی و مردم ملکی افغانستان نیز بالاترین میزان تلفات را متحمل می شوند که در طول 17 سال گذشته، بی پیشینه خوانده می شود.
 
در چنین شرایطی، امریکا و دولت افغانستان به شدت در تلاش اند تا راهی برای صلح با طالبان پیدا کنند؛ چیزی که آشکارا در تضاد با محتوای استراتژی نظامی ترامپ قرار دارد که بر سرکوب حداکثری تروریست های طالبان، استوار بود و این از دید آگاهان، نشان دهنده شکست استراتژی واشنگتن در افغانستان می باشد.

  پربازدید ترین