• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«بیومتریک» از شفافیت تا ابزاری برای سازماندهی بهتر تقلب در انتخابات

«بیومتریک» از شفافیت تا ابزاری برای سازماندهی بهتر تقلب در انتخابات

برگزاری انتخابات پارلمانی با استفاده از سیستم بیومتریک به صورت آفلاین باعث شده تا آرای بسیاری از مردم بر اثر تخریب و یا ناپدید شدن دستگاهها از بین بروند و زمینه افزایش تقلب بیش از گذشته فراهم شود.

ظاهرا مشکلات انتخاباتی در افغانستان پایانی ندارد و کمیسیون انتخابات کشور در تمام مراحل آن از انتخابات تا شمارش آرا و اعلام نتایج انتخاباتی ناموفق بوده و از هیچ تلاشی برای اتلاف آرای مردم دریغ نکرده است.

پس از مشکلات فراوان انتخاباتی در روزهای 28 و 29 میزان و ادامه آن در انتخابات ولایت قندهار حالا نهادهای نظارت کننده از تلف شدن شمار بسیاری از آرای مردم بر اثر تخریب عمدی و ناپدید شدن دستگاههای بیومترک خبر می‌دهند.

 این در حالی است که قرار بود سیستم بیومتریک به منظور تضمین شفافیت و مدیریت بهتر در انتخابات پارلمانی مورد استفاده قرار گیرد اما ظاهرا این سامانه به ابزاری برای سازماندهی انتخابات توسط دولت تبدیل شده است.

دولت و کمیسیون انتخابات کشور در روزهای ابتدایی با عدم بازگشایی مراکز اخذ رای در مناطق مشخصی از کشور انتخابات پارلمانی را سازماندهی کردند تا مشارکت اقوام و اقشار خاصی از مردم افغانستان در روند انتخابات را مهار کنند.

به عنوان مثال انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار که با یک هفته تاخیر برگزار شده بود اما مراکز اخذی رای در حوزه اول امنیتی، حوزه 13 امنیتی و سایر مناطق شیعه نشین یا مسدود باقی ماندند و یا چند ساعت مانده به پایان روز شروع به کار کردند که در نتیجه هزاران نفر از شیعیان در این ولایت از حق رای محروم شدند.

مراکز رای در دو روز انتخابات در غرب کابل نیز با تاخیر آغاز به کار کردند و یا حتی برخی از محل‌های رای دهی مسدود باقی ماندند تا مشارکت وسیع اقوام شیعه در انتخابات پارلمانی مهار شده باشد.

این جفا تنها در حق اقوام هزاره و یا مردم شیعه صورت نگرفته است بلکه دولت به صورت سازمان یافته با ظاهر سازی و بهانه تراشی تحت عنوان مشکلات فنی سایر اقوام در ولایت‌ها را نیز هدف قرار داده است.

 پس از گذشت دو هفته از برگزاری انتخابات پارلمانی، کمیسیون انتخابات کشور اخیرا اعلام کرد که روند انتقال آرا از دستگاههای بیومتریک به بانک اطلاعات مرکزی این کمیسیون را آغاز کرده است تا نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کشور مشخص شود.

این اظهارات کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که دستگاههای بیومتریک در انتخابات پارلمانی به شبکه مرکزی وصل نبوده و این کمیسیون تنها از آنها برای ذخیره اطلاعات فردی رای دهندگان استفاده کرده است.

اگر سامانه‌های بیومتریک به شبکه مرکزی متصل می‌بودند اطلاعات فردی رای دهندگان در روز انتخابات و تنها با یک کلیک در بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون انتخابات ذخیره می‌شد که می‌توانست شفافیت انتخابات کشور را تضمین کند.

ظاهرا بازی کمیسیون انتخابات با آرای مردم پایانی ندارد و حالا نهادهای ناظر بر روند انتخابات کشور اعلام کردند که بخشی از آرای مردم به دلیل تخریب و یا ناپدید شدن دستگاههای ثبت بیومتریک تلف شده است.

«حبیب‌الله شینواری» از مسئولین دیدبان شفافیت انتخابات موسوم به «ایتوا» به روزنامه «هشت صبح» گفت: شماری از سامانه‌های بیومتریک که آرای مردم را در خود داشتند ناپدید شده‌اند.

وی افزود: شماری از این دستگاهها نیز در زمان انتقال به کابل دچار شکستگی شده و از کار افتاده است که روند انتقال آرا از آنها به بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون انتخابات را با مشکل روبرو کرده است.

دیدبان شفافیت انتخابات کشور تصریح کرد که شمار سامانه‌های ناپدید شده مشخص نیست و ممکن است آرای تعداد بسیاری از رای دهندگان با این سرنوشت دچار شده باشد.

کمیسیون انتخابات در واکنش به این موضوع تاکید کرد که شمار سامانه‌هایی که تخریب و یا ناپدید شدند بسیار کم است و جای نگرانی وجود ندارد.

اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که شماری از سامانه‌های بیومتریک که حامل آرای مردم از ولایت‌های مشخصی بودند به صورت هدفمند از سوی کارمندان کمیسیون انتخابات ناپدید و یا تخریب شده باشند.

«اجمل بلوچ زاده» از نامزدان کابل در انتخابات پارلمانی اظهار داشت: گزارش‌هایی دریافت کردم که شماری از سامانه‌های بیومتریک توسط کارمندان کمیسیون انتخابات ناپدید و یا  تخریب شده است.

«محمد موسی جناب» نماینده مردم بادغیس در پارلمان نیز از فروش کرسی‌های مجلس توسط اعضای کمیسیون انتخابات خبر داده است.

وی تصریح کرد که اعضای کمیسیون انتخابات در ازای 40 تا 50 هزار دلار کرسی‌های مجلس را به نامزدان انتخابات پارلمانی به فروش می‌رسانند.

انتخابات پارلمانی کشور در روزهای 28 و 29 میزان در 32 ولایت کشور برگزار شد اما نارسایی‌های انتخاباتی، فساد و بی عدالتی بر مشروعیت نتایج این انتخابات سایه افکنده است.

با این وجود به نظر می‌رسد که بازی های کمیسیون‌های انتخاباتی با آرای مردم پایانی ندارد و قرار است دوباره پارلمانی بوجود بیاید که توانایی نمایندگی از مردم را نداشته باشد.

  پربازدید ترین