• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: انتخابات امسال افغانستان خونین ترین در هفده سال گذشته بود

سازمان ملل: انتخابات امسال افغانستان خونین ترین در هفده سال گذشته بود

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که در نتیجه حمله‌های طالبان در جریان انتخابات پارلمانی اخیر کشور، 56 غیرنظامی کشته و 339 غیر نظامی دیگر زخمی شده‌‍اند. به گفته یوناما این بیشترین میزان تلفات غیرنظامیان نسبت به چهار دوره انتخابات قبلی در کشور است.

یوناما با انتشار بیانیه‌ای گفته بیشترین میزان تلفات به غیرنظامیان در روز نخست انتخابات (28 میزان/مهر) وارد شده است.

به گفته یوناما میزان تلفات غیرنظامیان در ماه‌های گذشته و در جریان کارهارزارهای انتخاباتی هم نسبت به دوره‌های قبلی انتخابات در افغانستان بیشتر بوده است.

نظر به آمار سازمان ملل در این رویدادها 23 کودک و دو زن کشته و 77 کودک و 48 زن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال مسئولان امنیتی کشور در پایان انتخابات گفته بودند که در 200 رویداد امنیتی در دو روز انتخابات 36 نفر کشته و حدود 120 نفر زخمی شدند.

حمله‌ها در جریان انتخابات عمدتا با شیوه‌هایی مثل پرتاب موشک، نارنجک‌، خمپار و همچنین مواد انفجاری کارگذاری‌شده انجام شده ‌است.

گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که 38 درصد تلفات در انتخابات پارلمانی افغانستان ناشی از حملات غیر مستقیم مثل پرتاب موشک، 23 درصد از آن در نتیجه انفجار بمب‌های کارگذاری شده و 12 درصد تلفات هم در اثر درگیری در میدان جنگ بوده است.

سازمان ملل همچنین از مواردی مثل تهدید، ایجاد ترس، و آزار و اذیت و همچنین اختطاف توسط طالبان در روز انتخابات نیز یادآوری کرده است

گروه طالبان پیش از انتخابات 28 میزان/مهر هشدار داد که اجازه نخواهند داد انتخابات برگزار گردد و آن را مختل خواهد کرد. این گروه همچنین از مردم خواست تا در انتخابات شرکت نکنند. با این حال حدود چهار میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند.

پیش از این نیز سازمان ملل متحد گفته بود آمار تلفات غیر نظامیان در سال جاری در افغانستان بی‌سابقه بوده‌است.

  پربازدید ترین