• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یونس قانونی: نقش معاونین در ساختار نظام فعلی، ابزاری برای گرفتن رای مردم است

یونس قانونی: نقش معاونین در ساختار نظام فعلی، ابزاری برای گرفتن رای مردم است

یونس قانونی معاون پیشین ریاست‌جمهوری خواهان “تعدیل نظام ریاستی به نظام نیمه ریاستی” شد و گفت که نقش معاونین در ساختار کنونی برای او قابل پذیرش نیست.

یونس قانونی با انتشار یک پیام ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود بر اصلاح نظام ریاستی و تغییر آن به یک نظام “نیمه ریاستی”  تاکید کرده و گفته است که در شرایط فعلی، نیاز مبرم و جدی برای اصلاح این نظام وجود دارد.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در ماه‌های آینده برگزار شود. با آنکه تیم‌های انتخاباتی شکل نهایی خود را پیدا نکرده اما رایزنی‌ها میان احزاب و شخصیت‌های مطرح در این رابطه ادامه دارد.

در محافل سیاسی از رایزنی‌های حنیف اتمر نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با یونس قانونی برای پذیرش پست معاونت صحبت‌هایی مطرح شده است.

اما یونس قانونی در این پیام ویدیویی گفته است که نقش معاونین در ساختار کنونی، تنها ابزاری برای گرفتن رای مردم است و معاونین از هیچ صلاحیت اجرایی نیز برخوردار نیستند.

او تاکید کرد که طرفدار تعدیل ساختار نظام است و گفت که نقش معاونین در ساختار نظام کنونی برای او “به هیچ وجه قابل پذیرش” نیست.

او افزود که اگر صدارت در راس قوه اجرایی بوجود بیاید حضور معاونین می‌تواند معنادار باشد در غیر آن، نقش معاونین در ساختار کنونی نه قابل پذیرش برای مردم است و نه زمینه تفاهم و تعامل اجتماعی را فراهم می‌سازد.

یونس قانونی می‌گوید برای اینکه همه مردم افغانستان خود را در ساختار حکومت ببینند و هم‌چنین از تقابل‌های قومی در انتخابات جلوگیری شود، نیاز است تا معاونت سوم نیز در ساختار نظام ایجاد گردد.

  پربازدید ترین