• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان غزنی: حکومت همیشه پس از وقوع فاجعه اقدام می کند

نمایندگان غزنی: حکومت همیشه پس از وقوع فاجعه اقدام می کند

جنگ در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی وارد هفتمین روز شده است و هنوز گروه طالبان مردم این ولسوالی را به گلوله می‌بندد. گفته می‌شود که تا کنون بیش از 30 نیروی امنیتی و دست‌کم 40 غیرنظامی در جاغوری کشته شدند.

شورای امنیت ملی نیز با نشر خبرنامه‌ی گفته است که تا کنون 117 تن از هراس‌افگنان طالب در درگیری با نیروهای کماندو و خیزیش مردمی در این ولسوالی کشته شدند.

شش روز قبل از امروز هراس‎افگنان طالب از منطقه رسنه در ولسوالی گیلان بر مناطق اوتقول و داوود ولسوالی جاغوری حمله کردند. منابع محلی در آن زمان گفته بودند که طالبان ابتدا دو پاسگاه امنیتی را  تصرف کردند و پس از آن با نیروهای خیزیش مردمی و نیروهای امنیتی درگیر شدند.

حمله طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص و در یک هفته اخیر حمله این گروه بالای ولسوالی جاغوری و مالستان ولایت غزنی سبب واکنش شدید مردم، فعالان مدنی و شماری از چهره‌های سیاسی در کابل و ولایات شده است.

نیمه‌های شب گذشته صدها تن از باشندگان شهر کابل به صورت خودجوش به جاده‌ها برآمدند و با شعار امنیت مردم را تامین کنید تا پشت دوازه ارگ ریاست جمهوری رسیدند. مهم‌ترین خواست این معترضان رسیدگی به وضعیت مردم غزنی و ارزگان خاص است.

با طلوع خورشید روند اعتراضات در ولایت بلخ نیز آغاز شد و ده‌ها تن از باشندگان این ولایت به دلیل آنچه بی‌توجهی حکومت نسبت به وضعیت امنیتی غزنی عنوان می‌کنند، دست به اعتراضات گسترده زدند و خواهان رسیدگی هرچه عاجل به وضعیت مردم در غزنی و ارزگان خاص شدند.

نمایندگان مجلس نیز در نشست امروز دوشنبه(21عقرب) ضمن این که از حکومت خواهان رسیدگی عاجل به ولسوالی ارزگان شدند، می‌گویند که حکومت پس از وقوع فاجعه اقدام می‌کند. به گفته‌ی آنان پیش از این بارها به حکومت گوش زد شده است که وضعیت امنیتی ولایت غزنی خراب است، اما حکومت کم‌ترین توجه به این ولایت نکرده است.

عبدالقیوم سجادی، نماینده غزنی در مجلس در نشست امروز گفت که ما از بهار امسال بارها در مورد وضعیت امنیتی غزنی به حکومت اطلاع دهی کردیم، اما حکومت کوچکترین توجه نکرد. آقای سجادی افزود:” از پانزده روز به این‌سو مردم ولسوالی ارزگان خاص، جاغوری و مالستان در بدترین وضعیت امنیتی به سر می‌برند و آواره کوه‌ها شدند. در جریان حمله دوشب پیش طالبان بر ولسوالی جاغوری  25 سرباز کوماندو و 35 تن از باشندگان محل کشته شدند.”

محمد علی اخلاقی، عضو دیگر مجلس نیز گفت که مردم ولایت غزنی در بدترین شرایط به سر می‌برند.  او گفت:” این بیچاره مردم است که در هوای سرد شب تا صبح در عقب دروازه ارگ ایستاده میشوند. مردم تنها زندگی می‌خواهند این مردم نه ترور کردند و نه انتحاری و نه در قتل و وحشت دست دارند، محل تجمع طالبان در ولسوالی مالستان معلوم است، نهادهای امنیتی باید هرچه عاجل مناطق امن طالبان را بمباران کنند.”

نمایندگان مجلس خواستار اعزام نیروهای تازه به ولسوالی جاغوری شدند. این نمایندگان تاکید می‌کنند که اگر به وضعیت امنیتی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان رسیدگی نشود، غزنی نیز سقوط خواهد کرد.

شاه گل رضایی، عضو دیگر مجلس گفت که حکومت هیچ تدابیر پیش‌گیرانه در مورد وضعیت غزنی نگرفته است و اگر وضعیت به این گونه ادامه پیدا کند یک فاجعه کلان در ولسوالی جاغوری رخ خواهد داد.

در نشست امروز مجلس نمایندگان سایر ولایات نیز خواهان رسیدگی جدی به وضعیت مردم غزنی شدند و تاکید کردند که اگر مساله غزنی سیاسی نیست، باید هرچه عاجل رسیدگی شود. الله گل مجاهد، نماینده کابل گفت که غزنی جز افغانستان است و عدم توجه حکومت نشان می‌دهد که  حکومت توجه به مردم این ولایت ندارد و یا حمله طالبان به این ولسوالی یک قضیه سیاسی است.

درهمین حال رئیس جمهورغنی که ساعاتی قبل، پس از اعتراضات گسترده مردم در مقابل ارگ ریاست جمهوری تلفنی با نماینده معترضان صحبت می‌کرد، گفت که حکومت وحدت ملی اراده محکم برای رسیدگی به وضعیت مردم در این ولایت دارد.

آقای غنی تاکید کرد که به دلیل خرابی آب و هوا در ولسوالی مالستان و جاغوری عملیات هوایی به تاخیر مواجه شده است و با بهبود وضعیت، نیروهای امنیتی عملیات هوایی را از سر خواهند گرفت. رئیس ستاد ارتش نیز بعد از ظهر امروز به ولایت غزنی رفت تا خود وضعیت امنیتی را از نزدیک بررسی کند.

  پربازدید ترین