• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لیست چهارده نفره «خلیلزاد» برای ترور و بازداشت

لیست چهارده نفره «خلیلزاد» برای ترور و بازداشت

در ادامه نشست های (به اصطلاح مشورتی) اشرف غنی آقایان محمد محقق، صادق مدبر، اسدالله سعادتی، محمد اکبری، سید علی کاظمی، عبدالحق شفق و محمد ناطقی را به ارگ ریاست جمهوری فراخواند و آنان نیز دویده و سر از پا نشناخته به دیدار جناب غنی شتافتند.

اشرف غنی این (به اصطلاح) سران را در حالی به ارگ دعوت کرد که در جلسه قبلی با گلبدین حکمتیار و فاروق وردک، پرونده موضوعات امنیت مناطق و نیتجه انتخابات را بسته بود و برای اینکه اعتراضی از جانب محمد محقق و بقیه نشود، آنان را بصورت تشریفاتی فراخواند و چند دقیقه ای به صحبت های شان گوش داد و سپس توصیه های لازم را به آنان ابراز داشت.

اشرف غنی در حالی سران و رهبران را در جلسات مشورتی مشغول نگهداشته است که زلمی خلیلزاد در حال پیاده کردن لیست ارایه شده از جانب آمریکایی ها است که در آن لیست تعدادی از افراد سرکش (از نگاه آمریکایی ها) باید تا شش ماه آینده دستگیر و مجازات گردیده و یا از بین برده شوند.

در تداوم نشست های تشریفاتی، خلیلزاد وارد عمل شده و دستور بازداشت یکی از جنرال های وابسته به عطامحمد نور را صادر کرد. جنرال حسیب‌الله قریشی، فرمانده پیشین لوای نمبر هفت نظم عامه در شمال کشور و رییس کنونی ارکان نیروهای سرحدی از سوی دادستانی نظامی مورد بازجویی قرار گرفت. گفته شده است که آقای قریشی به اتهام ارتکاب چندین مورد فساد، بازداشت شده است.

یک منبع نزدیک به طالبان در قطر می گوید که موضوع ترور و یا دستگیری افراد مورد نظر امریکا در جلسه اخیر زلمی خلیلزاد با رهبران طالبان در قطر مطرح شده و آنان از آمریکایی ها خواسته اند تا چند تن دیگر به آن لیست اضافه شود.
این منبع که از ذکر اسامی آن افراد خودداری نموده است می افزاید: لیست چهارده نفری در دست خلیلزاد بود که تا کنون یکتن آنان کشته و سه تن آنان دستگیر و زندانی شده اند و ده تن دیگر باید طی شش ماه آینده دستگیر و یا نابود شوند.

یک قسمت از افراد ذکر شده در لیست خلیلزاد را فرماندهان مشهور و کاری و مخالف آمریکایی ها و دشمن واقعی طالبان در ارتش و پولیس ملی تشکیل می دهد و قسمت دیگر آن فرماندهان مسلح قومی و حزبی که همیشه ادعای مبارزه واقعی با طالبان و داعش را داشتند شامل می شود.

به همین دلیل است که حکومت در هیچ صورتی از فرماندهان جنگی مقابل طالبان و داعش مانند جنرال رازق، قیصاری، شجاعی، علیپور و … حمایت و پشتیبانی نکرده و نمی کند.
با واضح شدن این موضوع، دیگر نباید برای سران قوم ازبیک و هزاره و تاجیک و حتی پشتون، سوالی باقی مانده باشد که چرا حکومت، مبارزان واقعی در مقابل طالبان و داعشیان را ترور و یا بازداشت می کند.

هرچند خلیلزاد به دستور آمریکایی ها دنبال گزینه مناسبی بجای غنی در دوره بعدی ریاست جمهوری می باشد، اما هنوز غنی بطور کامل از چشم آمریکایی ها نیفتاده و احتمال می رود که در دور بعدی نیز از وی حمایت کنند. ولی طالبان در دوره بعدی ریاست جمهوری نقش فعال خواهند داشت. به همین جهت موضوع تاخیر در برگزاری انتخابات و یا تعلیق آن مطرح شده است که میخواهند عکس العمل ها را نسبت آن سنجیده و بعدا وارد عمل شوند. از یکطرف به غنی گوشزد کرده اند که او با طرح آمریکایی ها مخالفت کند تا مخالفان غنی از این طرح حمایت نمایند و در اخیر غنی نیز به بهانه اطاعت از رهبران و سران احزاب، طرح آمریکایی ها را بپذیرد و از طرف دیگر تمامی سران و فرماندهان مخالف طالبان و داعش دستگیر و یا نابود می شوند.

درگذشته بسیاری از احزاب و فرماندهان جهادی دی دی آر شدند و یا بقولی سلاح های شان را تسلیم خارجی ها کردند ولی هنوز از هر حزبی یک یا چند فرمانده مسلح باقیمانده است که تسلیم دی دی آر نشده و مسلح مانده اند، خلیلزاد در طرح در دست اجرای خودش این افراد را نیز خلع سلاح خواهد کرد و تنها کسانیکه مسلح باقی خواهند ماند، طالبان و داعش و حکمتیار و اردوی ملی و پولیس ملی خواهند بود. در حالیکه طالبان در صورت پیوستن به دولت هیچ اسلحه ای تحویل نمی دهند و تمامی سلاح های شان در دست خودشان باقی خواهد ماند.

  پربازدید ترین