• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان به فکر فریب کشورهای دنیا و منطقه است تا نظریات آن ها را نسبت به خودشان تغییر دهند

طالبان به فکر فریب کشورهای دنیا و منطقه است تا نظریات آن ها را نسبت به خودشان تغییر دهند

محمد محقق؛ معاون ریاست اجراییه افغانستان عصر روز جمعه 2 قوس در همایش وحدت در اندیشه رهبر شهید استاد مزاری که با حضور پرشور مهاجرین در مسجد جامع رضوی‌ مشهد مقدس برگزار شد، سیاست پیش روی طالبان را فریب کارانه برای محک زدن کشورهای دنیا خصوصا منطقه توصیف کرد و گفت: طالبان با ادعا کردن مبنی بر این که در مقابل داعش می جنگیم و از اسلام و افغانستان دفاع می کنیم به فکر فریب کشورهای دنیا و منطقه بود تا نظریات آن ها  را نسبت به خودشان تغییر دهند.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، طالبان را پیشک سوفی توصیف کرد و گفت:هم اکنون طالبان خود را پیشک سوفی درست کرده است و به کشور های منطقه می گفتند ما جنگ شیعه و سنی نداریم ،با مردم هزاره جات دشمن نیستیم،با احزاب سیاسی دشمن نیستیم،ما با داعش، آمریکا و دولت دست نشانده دشمن هستیم؛ اما همه این ها برای محک زدن دنیا و کشور های منطقه بود.

وی با توجه به مطلب فوق گفت:مگر در ارزگان، مالستان و جاغوری پایگاه های نظامی آمریکا و دولت است که به طور بی رحمانه مردم را به خاک و خون کشیدید و خانواده ها را در این سرمای زمستان بین دشت لاهور ، بامیان ،غزنی و کابل سرگردان کردید.

وی با بیان این که دیدگاه مردم نسبت به زلمی خلیل زاد گاها به دیده شک بوده افزود: زمانی که خلیل زاد در مسئله صلح وارد شد،بدبختانه تحولات تلخی در کشور ما صورت می گیرد ؛به عنوان مثال حمله به مناطق مرکزی هزاره جات، از ارزگان ،جاغوری و مالستان تا دایکندی و کجران و همچنین تا ولسوالی سنچارک و بلخاب ؛از چهارسوی، مناطق هزاره جات مورد تهاجم قرار گرفته است .

وی افزود:  طالبان با آغاز حملات بی رحمانه خود از ارزگان در پی این بودند تا سرزمین بیشتری را در اختیار داشته باشند که در نهایت امتیازات بیشتر برای خودشان کسب نمایند

محقق از عملکرد حکومت وحدت ملی در مقابل جنگ چند روز قبل طالبان علیه مردم بی گناه افغانستان انتقاد کرد و گفت:نیروهای اعزامی متاسفانه تحرک لازم را نداشتند و بسیار به کندی عمل کردند که ما در این مورد اعتراض داریم .

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی با بیان این که خطوط جاغوری ، مالستان و ارزگان در حال استحکام هست خاطر نشان کرد:ما آن آروز هایی که طالبان در آستانه مذاکرات صلح در سر می پروراندند به نا امیدی مبدل کردیم .
 
 آقای محقق داعش و طالبان را دوری یک سکه توصیف کرد و گفت:چهره سیاه و زشتتان آشکار شد؛آن ها سعی می کنند از طریق مذاکرات صلح وارد قدرت شوند اما به دنیا توصیه می کنم که گول آن ها را نخورند.

معاون دوم ریاست اجرایی اشاره ای به مذاکرات صلح کرد و آن را  بازیچه دست بازیگر های منطقه خواند و تاکید کرد:کشور های دور و نزدیک جهان و همچنین بازیگران منطقه میخواهند طالبان را در صحنه بیارند اما ما گفتیم این مذاکره به حمایت مردم در چوکات جمهوری اسلامی و مردم سالاری باشد .

محقق  در پایان این مراسم با بیان این که افغانستان بار دیگر در آستانه تحولات سیاسی هست گفت:امروز باید روح زندگی و بیداری را در خود بدمیم و همگی به پا برخیزیم و  در برابر سرنوشت خودمان متحد و یک پارچه باشیم زیرا بدون وحدت به جایی نمی رسیم .

  پربازدید ترین