• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حاضریم بدون توهین و دلار از منافع مردم عربستان دفاع کنیم/ مسلمانان راهی جز وحدت و یگانگی ندارند

حاضریم بدون توهین و دلار از منافع مردم عربستان دفاع کنیم/ مسلمانان راهی جز وحدت و یگانگی ندارند

رییس جمهور ایران گفت: حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و دشمن منطقه و ابرقدرت ها دفاع کنیم، همانطور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم و از شما 450 میلیارد دلار هم نمی خواهیم و به شما اهانت هم نمی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز شنبه در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با طرح این سوال که چه کسی در منطقه دشمن شماست، افزود: ما حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و دشمن منطقه و ابرقدرت ها دفاع کنیم، همانطور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم و از شما 450 میلیارد دلار هم نمی خواهیم و به شما اهانت هم نمی کنیم. شما را برادر می دانیم و ما ملت های منطقه را هم برادر می دانیم.
وی یادآور شد: 450 میلیارد دلار هدیه دادید تا امنیت شما تضمین شود، 110 میلیارد دلار هم اسلحه خریدید تا امنیت شما تضمین شود، چه چیز به شما گفتند همان آقایی که اینها را تاراج کرد، گفت شیر این گاو شیرده را می دوشیم و می بریم جواب شما این بود، اگر ما نباشیم دو هفته بیشتر امنیت ندارید.
رییس جمهور ایزان خاطرنشان کرد: حداقل احترام ظاهری را از ارباب بخواهید، لااقل توهین های مستمر را از ارباب نپذیرید، شما چه نیازی به آمریکا دارید که منابع خود را هدیه می کنید.
روحانی با یادآوری این که مردم مکه و مدینه را برادر خود می دانیم، گفت: نترسید از سخن ناروا و ناحقی که در گوش شما کرده اند، ایران هراسی ندارد، اسلام هراسی ندارد، از ابرقدرت ها بترسید از جانیان و خائنان بترسید، ما برادر شما هستیم.
وی همچنین گفت: ما در کنار شما هستیم و برای ما بسیار رنج آور است که جنایت هایی در منطقه رخ می دهد و به نام مسلمانان عده زیادی در منطقه کشته شوند به دست آنهایی که ادعای دین می کردند و گفتند دولت اسلامی در عراق و سوریه تشکیل دادیم.
رییس جمهور ایران بیان کرد: متاسفیم و ای کاش(حادثه) استانبولی رخ نمی داد و ای کاش انسانی قطعه - قطعه نمی شد. هیچ وقت نمی خواستیم مسلمانی دست به جنایت بزند، این باعث شرم برای ما مسلمانان شد که شما مردم یمن فقیر را هر روز بمباران می کنید و امروز برای ما مسلمانان راهی جز وحدت، اتحاد و یگانگی وجود ندارد. اگر متحد شویم در برابر صیهونیست ها و آمریکایی ها بی تردید به پیروزی می رسیم و جهان اسلام باید متحد شود.
روحانی گفت: یک بخش از بار مسئولیت بر دوش شما علما، فرهیختگان، دانشگاهیان و اندیشمندان و صاحبان قلم و بیان است.
وی با قرائت آیاتی از قرآن مجید گفت: با قول سدید و سخن محکم و استوار جوان های دنیای اسلام را فرابخوانیم که سمت حق و راه پیامبر که قطعا خدا ما را تنها نمی گذارد اگر ما در راه خدا حرکت کردیم پیامبر (ص) ما را تنها نمی گذارد و اگر در راه خدا حرکت کردیم فرشتگان ما را تنها نمی گذ ارند و خداوند ما را یاری می کند.
رییس جمهور ایران تاکید کرد: باید بایستیم و متحد باشیم. وحدت به چیست؟ با شعار وحدت ما به اتحاد نمی رسیم و با شعار وحدت دشمن از شعار ما نمی ترسد. ما در واقعیت و در عمل باید متحد شویم و اولین قدم اتحاد این است که همدیگر را به رسمیت بشناسیم
روحانی تصریح کرد: تمام مذاهب اسلامی رسمیت دارند، این نمی شود که من شیعه در دل حنفی و مالکی را به رسمیت بشناسم ولی شافعی را به رسمیت نشناسم. این وحدت شدنی نیست.
وی خاطرنشان کرد: نمی شود فردی حنفی باشد و شیعه را به رسمیت نشناسد یا فردی شافعی باشد و مالکی و حنفی را به رسمیت نشناسد، همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم. نمی خواهد به دنبال این برویم که حنفی یا حنبلی را شیعه یا شافعی کنیم. آنقدر غیرمسلمان در دنیا است که باید آنها را مسلمان کنیم و ما باید همدیگر را برادر بدانیم.
وی افزود: برای همدیگر و نسبت به هم ولایت قائل باشیم با زبان به رسمیت شناختن و در دل کتمان کردن ما را به جایی نمی رساند اگر من شیعه در افغانستان و پاکستان جمعی از مردم کشته شدند، اول بپرسم که آنها شیعه بودند یا سنی، اگر سوال اول من این شد معلوم است وحدت را نپذیرفتم.
رییس دولت ایران همچنین گفت: در مسیر وحدت حرکت کنیم، نباید برای ما فرق کند که فردی که کشته شده شیعه یا سنی است. یک بیگناه اگر مسلمان هم نباشد خونش ریخته شود باید متاسف و ناراحت شویم و اگر مسلمان هم نباشد و خونش ریخته شود باید متاسف و ناراحت شویم و این را به ناحق می دانیم و در برابر آن می ایستیم.
روحانی یادآور شد: مسیر دوم این است که به نام مذهب جای دین را تنگ نکنیم و به نام شیعه نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم یا به نام سنی منطقه اسلام را تصرف کنیم. دین جای خود و مذهب جای خود دارد و مذهب ذیل دین تعیین می شود و سرچشمه نیست. جویبار است و چشمه اسلام است و نمی شود به نام جویبار چشمه را خشک کرد اگر خشک شد نهر هم خشک می شود.
وی اظهارداشت: جایگاه اسلام را فراخ بدانیم و جایگاه مذهب را محدود بدانیم اما نباید به مذهب اسلام یکدیگر توهین کند و جای فراخ اسلام را تبدیل به جای فراخ یک مذهب کند حد و مرز دین مذهب را به خوبی بشناسیم و همه چیز توحید است.
رییس جمهور ایران ادامه داد: درست است که بر دو کلمه استواریم کلمه توحید و توحید کلمه، البته دعوای ما در دنیا اول بر سر کلمه توحید است و دنیا نمی خواهد ما موحد باشیم و می خواهد مشرک باشیم و ما می گوییم یک خدا داریم و هیچ ابرقدرتی «الله» ما نیست و هیچ معبودی نداریم و در برابر هیچ کس تسلیم نمی شویم. این اساس اسلام ، دین و ادیان توحیدی است.
روحانی خاطرنشان کرد: اساس توحید است و برای ما مسلمانان معاد ، نبوت، قرآن ، پیامبر و قبله است. ما یک قبله و پیامبر و قرآن داریم البته ممکن است اختلاف نظرهایی داشته باشیم که در سر جای خود چرا در مشترکات نمی ایستیم.
وی افزود: دشمن می خواهد ما را در مناطقی که در فروع ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم ببرد حتی اگر دشمن هم نمی داشتیم و در امنیت کامل بودیم باز هم برادری ، وحدت و اخوت وظیفه ما بود.
وی با یادآوری این که سومین مساله آن است که وحدت دنیای اسلام را وحدت تاکتیکی و تاریخی ندانیم، گفت: این که چون گرفتار هستیم پس متحد باشیم و متحد شدیم تا مشکل را پیش پایمان برداریم و متحد شدیم چون غده سرطانی به نام اسراییل از بین برود و یا آمریکا دست از سر منطقه بردارد نباید اینطور باشد.
رییس جمهوری تصریح کرد: حتی اگر دشمنان ما هم نباشند باید متحد باشیم و اتحاد امر راهبردی برای ما است و تاکتیک نیست و برای ما منافع مادی نیست و اگر مردم فلسطین به خانه های خود بازگردند هم باید با یکدیگر متحد باشیم و این اتحاد نباید تنها به خاطر ویرانی یمن باشد و اگر یمن آباد هم بشود باز هم باید متحد باشیم و اتحاد وظیفه دینی و اساس دین ما است.
روحانی گفت: باید اختلافات را رها کنیم و متحد باشیم و اگر مسلمانان به پیام رسول الله که امروز هم به آن گوش فرا دهیم و لبیک یا رسول الله را با گوش جان بشنویم و با زبان دل فریاد بزنیم اگر در کنار پیامبر (ص) بایستیم سعادت دنیا و آخرت ما تضمین است.
رییس جمهور ایران اضافه کرد: اگر راه پیامبر را همانطور که قرآن گفت بپذیریم پیروز خواهیم بود ظلم و ستم بزرگی که اسراییل به مردم فلسطین روا می دارد و آمریکا بیش از گذشته ظلمش را آشکار کرده است و آنگاه که سفارتخانه خود را به قدس شریف برد آنها فکر می کنند با یک تابلو و تغییر ساختمان می توانند قدس شریف را از ما مسلمانان و جهان اسلام بگیرند. البته اشتباه می کنند.
روحانی بیان کرد: وظیفه ما اتحاد و یگانی است و می دانیم وعده خدا وعده به حقی است و ما را پیروز خواهد کرد.

عزت مسلمانان در گرو به رسمیت شناختن آزادی مورد نظر پیامبر (ص) است
رییس جمهور ایران در ابتدای سخنانش با تبریک ایام ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، فخر مسلمانان و عالمیان و فرزند برومند ایشان امام جعفر صادق (ع) را به میهمانان و مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض کرد.
روحانی ادامه داد: خیر مقدم عرض می کنم خدمت علما، اندیشمندان، سیاسیون، و چهره های به نام از جهان اسلام که امروز میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند و در این اجتماع شکوهمند به نام و یاد پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و بیعت مجدد با او برای ادامه راه و مسیرش دور هم گرد آمده اند.

دین اسلام دین احترام به همه انسان هاست
رییس دولت ایران همچنین اظهار داشت: پیامبر (ص) بی تردید مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد و درست است که او برای مسلمانان برادری آورد اما برای همه جهانیان همزیستی مسالمت آمیز را به ارمغان آورد.
روحانی خاطرنشان کرد: دین اسلام دین احترام، تنها به مسلمانان نیست دین احترام به همه انسان ها و به همه ارزش های والای انسانی است و امروز افتخار ما مسلمانان آن است که خلق نیکوی پیامبر (ص) از سیره بلند اوست و کلام والای او را بتوانیم پیروی کنیم و ادامه دهیم.
وی شرایط امروز منطقه را سخت و ناگوار توصیف کرد و یادآور شد: شرایط فلسطین لیبی، سوریه، یمن، و حتی شرایط در افغانستان پاکستان، و عراق چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد.
وی افزود: عزت و سربلندی مسلمانان در منطقه و جهان بر آن است آزادی که پیامبر برای ما آورد برای همه مسلمانان به رسمیت شناخته شود.
رییس جمهور ایران با طرح این سوال که برخورد جنگ و دعوای امروز ما با غرب و در راس آن آمریکا از سر چیست، گفت: سخن در یک کلمه است، آیا آزادی برای غرب؟ و بردگی برای دیگران؟ یا آزادی برای همه؟ منطق پیامبر(ص) منطق اسلام و آزادی انسان ها و جوامع انسانی و مسلمانان و امت اسلامی بوده است و آنچه آمریکا از این منطقه و جهان می خواهد بردگی است.
روحانی با بیان این که اختلاف ما با آنها اختلاف آزادی و بردگی است، افزود: آنها می گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کنند و به ارزش های آمریکا احترام بگذارند، ما می گوییم همه انسان ها آزاد هستند همان گونه که می فهمند و درک می کنند و مصلحت خود و جهان را می دانند باید بیندیشند و آرمان هایی را مورد احترام قرار دهند که آن راه سعات انسان ها را تضمین می کند.
وی تاکید کرد: این اختلاف یک اختلاف بلندمدت در طول قرن هاست، قبل از جنگ جهانی اول و بعد از جنگ جهانی دوم همه جا این اختلاف دیده می شود.
رییس جمهور ایران افزود: آنها می گویند عظمت و فرمانروایی بر مبنای قدرت است و ما می گوییم بر مبنای عدل، انصاف و احترام به حقوق همه است.
روحانی ادامه داد: این اختلاف قرن ها بین ما و قلدرمابانه جهان غرب و در راس آن آمریکا وجود دارد، آنها می گویند منافع ما باید در همه جا اصل باشد و ملت هایی که برخلاف منافع آن حرکت کنند باید به راهی که آنها ترسیم کرده اند، بازگردند و ما می گوییم راه انسان ها را خداوند بزرگ و انبیا و خرد انسان ها ترسیم کرده است و قلدران تاریخ نمی توانند راه و مسیر زندگی ما را تعیین کنند.
وی یادآور شد: آنها می گویند هر کس که سلاح برتر در اختیار دارد و در سازمان ملل حق وتو دارد، سازمان ملل متحدی که بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی تشکیل شد و هر کس زور بیشتری دارد رای بالاتری دارد و آن قدرت نظامی از دیگران برتر است حرف او حرف نهایی است و حق وتو دارد.
روحانی اضافه کرد: هر کس که سلاح برتر، کشنده تر و ویرانگرتر در دست دارد، او حاکم است و حق وتو دارد. این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم است.
وی گفت: یکی از آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی در این منطقه بود، آن هم بر این مبنا بود که غرب می گفت ملت های این منطقه را به آنها اعتماد ندارم حتی به دولت هایی که دست نشانده خود آنها بودند، اعتماد نداشتم و باید قدرت دست نشانده خود را در این منطقه مستقر می کردم که 100 درصد گوش به فرمان آنها باشد و منافع غرب را در منطقه حساس خاورمیانه هضم نکند.
وی با طرح این سوال که چطور یک رژیم جعلی به نام اسراییل در این منطقه تشکیل شد و چطور ملت بزرگ فلسطین و تاریخی از خانه های خود رانده و آواره شدند، گفت: آنها سالیان دراز مورد قتل، غارت و ستم صهیونیست ها در این منطقه قرار گرفتند، مشکل چیست؟ اگر آمریکا به برخی کشورهای منطقه راست می گفت و اعتماد دارد چرا می گوید حفظ رژیم فلان کشور برای امنیت اسراییل لازم می داند یعنی همه چیز در این منطقه برگرد یک مساله می چرخد و آن حفظ صهیونیست و قدرت ظالمانه آنان در این منطقه است.
رییس جمهور ایران خاطرنشان کرد: هر کار هم که انجام دهند، آزاد هستند چون قبل از آن که کشور مجعولی به نام اسراییل تشکیل شود حق وتو را در سازمان ملل قرار دادند، اول آمریکا و انگلیس در سازمان ملل حق وتو درست کردند و سپس رژیم جعلی اسراییل را در منطقه به وجود آوردند هر دو آنها جز آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم بود.
روحانی با یادآوری این که ما مسلمانان در برابر این موضوع دو راه بیشتر نداریم، گفت: یا باید از هویت دینی و اسلامی و از بیعت با پیامبراکرم (ص) و اسلام دست برداریم و در برابر غرب و آمریکا سر تعظیم فرود آوریم که این به آن معنا است که بر آرمانمان، دینمان و سعادتمان و آینده نسل های این مرز و بوم برای همیشه خیانت کردیم. خیانت کردیم تا آسوده و راحت زندگی کنیم و همه دروازه های اسلام را به روی آمریکا گشوده نگه داریم و فرش قرمز را برای جنایتکاران تاریخ پهن کنیم.
رییس دولت ایران ادامه داد: یا آنکه باید با همه توان در برابر ظلم و جور با کمال قدرت بایستیم و از پیامبر ، قرآن و اسلام دست برنداریم، او الگوی ما بوده و خواهد بود.
روحانی تصریح کرد: ما از جمع آنهایی که در برابر اسلام دست به دست هم دادند و شمشیرهای خود را به رخ اسلام کشیدند نمی ترسیم و برایمان ما سخت افزوده می شود.
وی توضیح داد: البته در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی و گاهی شکست است و در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی و گاهی عدم الفتح است و گاهی هم پیروزی دشمن است ولی در نهایت اگر راستگویی استواری و ایستادگی مان را در مقام عمل در پیشگاه شهادت خداوند به نمایش بگذاریم پیروزی نهایی از آن ما است. نصر با ماست و پیروزی با ما خواهد بود.
رییس جمهور ایران گفت: اما در عین حال در شرایط امروز و تاریخی وظیفه بسیار سنگین و سختی به دوش ما گذاشته شده است اول اینکه مساله امید به آینده است.
روحانی بیان کرد: ما مسلمانان در نهایت پیروز خواهیم بود و در این تردید نداریم و اگر ما هم پیروزی نهایی را نبینیم فرزندان ما پیروزی نهایی را خواهند دید، این وعده الهی و خداوند است آنها نمی توانند نور خدا را خاموش کنند و ظلمت را به جامعه اسلامی برگردانند. دین ما دین حق است و راه پیامبر راه درست و سعادت و پیروز است.
رییس جمهور ایران تصریح کرد: معتقدیم که مومن هستیم به آینده درخشان جهان اسلام و این کلید اصلی است و نسل جوان ما باید به آینده دنیای اسامی امیدوار باشد و بداند سختی ها را به پشت سر خواهیم گذاشت.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر ملت بزرگ عراق سختی ها را پشت سر گذاشت مگر در برابر آمریکا نایستاد ؟ مگر در برابر داعش و تروریست ها مقابله نکرد و مگر مردم سوریه مقاومت نکردند و در برابر تروریست ها پیروزی های درخشان به دست نیاوردند.
وی گفت: مگر ملت فلسطین تا امروز در برابر تجاوز اسراییل مقاومت نکرده است و مگر یمن مظلوم و ویران شده به دست جنایتکاران و با سلاح غرب ایستادگی نمی کند.

امروز دنیای اسلام تنهاست
رییس جمهوری یادآور شد: مگر ما، مردم ایران آزمایش را نشان ندادیم و به تنهایی 40 سال پیش در یک نهضت اسلامی در برابر تمام قدرت های جهان به پیروزی نرسیدیم و مگر در جنگ هشت ساله نه در برابر افلقیان، بلکه همه قدرت های جهان به پیروزی نرسیدیم.
روحانی اضافه کرد: مگر کسی از ما دلجویی کرد و به یاری ما آمد، آن روزی که بمب شیمیایی بر سر ما ریخته شد مگر کسی در دنیا از ما دفاع کرد، مگر بر سر مردم سردشت بمباران شیمیایی نکردند، مگر کسی در دنیا سخنی گفت و آن روز که در تهران موشک بر سر مردم می خورد، مگر دنیا در برابر این تجاوز سخنی گفت، ما ایستادیم ، متحد شدیم و فداکاری کردیم وقتی راستگویی در میدان جهاد ثابت کردیم خداوند هم نصرتش را بر ما نازل کرد.
وی همچنین گفت: امروز دنیای اسلام تنهاست و ما مسلمانان باید دست هم را بگیریم و بیگانه اتکایی از بزرگترین اشتباهات تاریخی است.
در این مراسم در حین سخنرانی رییس جمهوری حاضران با گفتن کلمه ماشالله - ماشالله رییس جمهوری را تحسین کردند.
سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صبح امروز - شنبه - با حضور حامد کرزی رئیس جمهورسابق کشورمان و محمد محقق معاون ریاست اجرائیه کشور و با شعار «قدس، محور وحدت امت» با شرکت بیش از 350 مهمان از 100 کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

  پربازدید ترین