• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تعدیل قانون اساسی به خاطر صلح با طالبان!

تعدیل قانون اساسی به خاطر صلح با طالبان!

حکومت بجای شورای صلح تصمیم می گیرد و شورای صلح به نمایندگی از حکومت صحبت می کند در حالیکه هم شورای صلح ادعا دارد که مستقل است و هم حکومت بارها گفته است که شورای صلح مستقل عمل می کند اما تمامی اعضا با انتصاب ارگ آمده و به دستورات ارگ عمل می کنند.
اینک نیز سخنگوی شورای صلح اعلام کرده که حکومت آماده‌است بحث تعدیل قانون اساسی را مشمول اجندای صلح بسازد.
یعنی قانون اساسی فدای سر طالبان! همان قانون اساسی که اجرای آن در آوردن نخست وزیری به تاخیر افتاد اما اینک تعدیل آن بخاطر گل روی طالبان بدون کدام دغدغه ای انجام می پذیرد.

هرچند بسیاری از نهادهای مدنی، رسانه‌ای و نیز مردم نگران هستند که با این کار، برخی از ارزش‌هایی قربانی می شوند که در نزدیک به دو دهۀ اخیر و بربنیاد قانون اساسی به دست آمده‌ است اما اینها در مقابل طالبان اهمیتی ندارد!

برهمگان مشخص و واضح است که تغذیه و تجهیز طالبان و حکومت از یکجا تامین می شود، پس هرزمانی که تامین کننده اصلی صلاح بداند هرکدام از این دو را از چرخه قدرت به پایین می کشد و دیگری را جایگزین می کند.

ظاهرا قرار بود که داعش جایگزین طالبان شود اما با حضور قدرتمند طالبان کمتر جایی برای فعالیت های داعش در افغانستان متصور است، پس باید اول تمامی مخالفان طالبان از سر راه برداشته شوند تا آنان با اقتدار کامل وارد بدنه حکومت گردند و قسمت دیگر آنان به داعش بپیوندند.

با این سیاست، هم تصفیه در حکومت افغانستان به وجود می آید و تمامی سرسپرده های واقعی با قدرت قومی جابجا می شوند و هم پراکندگی مخالفان مسلح از بین می رود و اینگونه دست کشورهایی مانند ایران و روسیه و چین از حیطه نفوذ بر مخالفان مسلح کوتاه می شود و داعش به عنوان سرسپرده وافعی و گوش بفرمان آمریکا بدون مخالفت بجای طالبان در مناطق آنان مسلط می گردد.

قبلا حکومت افغانستان پذیرفتن قانون اساسی را از سوی طالبان، پیش شرطی برای آغاز گفتگوها می‌دانست و طالبان هم بیرون شدن نیروهای خارجی را از کشور، به عنوان پیش شرط مطرح می کردند اما اینک هم قانون اساسی به نفع طالبان تعدیل می شود و هم نیروهای خارجی در افغانستان ماندنی شدند.

انتخابات نمایشی هم که با تاخیرهای پی در پی در حال مهندسی شدن است و بطور یقین کسانی وارد پارلمان می شوند که در راستای منافع سفارت آمریکا باشد البته با حفظ ظاهر!

  پربازدید ترین