• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر صحت عامه: شمار مبتلایان بیماری ایدز در افغانستان کاهش یافته است

وزیر صحت عامه: شمار مبتلایان بیماری ایدز در افغانستان کاهش یافته است

وزارت صحت عامه می‌گوید که با تطبیق راهبرد مبارزه با بیماری ایدز از سوی این وزارت، شمار مبتلایان بیماری ایدز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وزارت صحت عامه روز سه‌شنبه سیزدهم قوس از روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز با شعار«اکنون- واقعه جدید اچ‌آی‌وی را توقف دهید» بزرگداشت کرد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، در محفل بزرگداشت از روز جهانی ایدز گفت: «وزارت صحت عامه با تطبیق راهبرد مبارزه با بیماری ایدز نتایج بسیار خوبی را به دست آورده است. نظر به آمار تخمینی سازمان صحی جهان شمار متبلایان به بیماری ایدز نسبت به سال گذشته از 7500 به 5900 تن در افغانستان کاهش یافته است.»

 آقای فیروز بر مبارزه جدی و پایدار با بیماری ایدز تأکید کرد و افزود با وجودی که شیوع بیماری ایدز در افغانستان در سطح پایین قرار دارد اما این کافی نیست و باید به کشوری عاری از بیماری ایدز تبدیل شود.

وزیر صحت عامه بلند بردن آگاهی مردم را در پیوند به چگونگی شیوع این بیماری برای کاهش بیماری ایدز مهم خواند.

در همین ‌حال، محمدعثمان فروتن، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت که یکی از عوامل بیماری ایدز اعتیاد به مواد مخدر است. وی افزود به دلیل سطح پایین آگاهی در میان معتادان، آنان بیشتر در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری ایدز هستند.

به گفته او، در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر در کشور به مواد مخدر معتاد هستند.

آمار وزارت صحت عامه افغانستان نشان می‌دهد که از سال 1998 تا آخر ماه عقرب 1397 به صورت مجموعی 2 هزار و 715 واقعه ایدز در کشور به ثبت رسیده است. از این میان، 75 درصد مردان و 25 درصد آن زنان هستند.

از روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز از سال 1988 به این سو همه ساله در اول دسامبر در اکثر کشورهای جهان بزرگداشت می‌شود.

گزارش‌های سازمان صحی جهان و سازمان ملل متحد می‌رساند که تا آغاز سال 2018 دست‌کم 40 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ایدز گرفتار شده‌اند و یک میلیون نفر به دلیل بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

  پربازدید ترین