• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازهم بی سرنوشتی و سرگردانی برای مهاجرین در ایران؛ کارمندان تثبیت هویت به کابل برمی گردند

بازهم بی سرنوشتی و سرگردانی برای مهاجرین در ایران؛ کارمندان تثبیت هویت به کابل برمی گردند

در حالی که مهاجرین افغانستانی در ایران مشکلات زیادی برای تثبیت هویت و دریافت تذکره دارند و قرار بود بر تعداد تیم اداره ثبت احوال نفوس اضافه شود، در یک اقدام غیرمنتظره، این اداره با فرستادن مکتوبی به تهران و مشهد، کارمندان خود را به کابل فراخوانده است.
 
محمد اسلام دره‌ای، مسئول پروژه تثبیت هویت و پاسپورت سفارت افغانستان در تهران، با تأیید این خبر می‌گوید که تیم تثبیت هویت در این سفارت اعلام کرده که اداره ثبت احوال نفوس کارمندان خود را به کابل فراخوانده است.
 
آقای اسحاق‌زی، مسئول تیم تثبیت هویت اداره ثبت احوال نفوس در سفارت افغانستان در تهران نیز گفت که مکتوبی از این داره به دست آن‌ها رسیده و تمام اعضای این تیم را به کابل فراخوانده است.
 
این در حالی است که دو تیم 5 نفری در تهران و مشهد، از بیش از یک سال به این‌سو، مشغول پروسه ثبیت هویت مهاجرین برای دریافت پاسپورت‌های ماشین‌خوان یا الکترونیک بوده‌اند، اما با توجه به حضور بیش از سه میلیون مهاجر در جمهوری اسلامی ایران و به خصوص مسأله تثبیت هویت و قانون‌مند شدن حضور مهاجرین غیرقانونی، این ده نفر به هیچ وجه پاسخ‌دهنده و تکافوی نیاز مهاجرین نبوده است. قرار بود با شروع روند قانون‌مند شدن 800 هزار مهاجر غیرقانونی سرشماری‌شده در ایران، بر تعداد اعضای تیم تثبیت هویت افزوده شود، اما حالا تصمیمی یک‌جانبه و غیرمنتظره از کابل گرفته شده است.
 
در صورت بازگشت تیم‌های تذکره به کابل، میلیون‌ها مهاجر افغانستانی در ایران برای دریافت پاسپورت‌های ماشین‌خوان یا الکترونیک، بازهم بلاتکلیف و بدون سرنوشت باقی خواهند ماند. بازگشت این تیم‌ها، به تعهدات حکومت افغانستان در برابر دولت جمهوری اسلامی ایران، پیرامون صدور پاسپورت‌های ماشین‌خوان و قانون‌مند ساختن مهاجرین غیرقانونی، آسیب خواهد رساند.
 
اما چرا چنین تصمیمی گرفته شده است؟
 آقای اسحاق‌زی، مسئول تیم تثبیت هویت اداره ثبت احوال نفوس در سفارت افغانستان در تهران، دلیل تصمیم این اداره را بر اساس مکتوب رسیده، اختلاف نظر اداره ثبت احوال نفوس و وزارت امورخارجه در مورد پرداخت حقوق این کارمندان بوده است؛ به گونه‌ای که وزارت خارجه اعلام کرده حقوق این کارمندان می‌بایست از طرف اداره ثبت احوال نفوس پرداخت شود، اما این اداره می‌گوید در بودجه سال مالی 1398 خود، چنین موردی در نظر گرفته نشده است.
 
بر این اساس، دیده می‌شود که در نتیجه این اختلاف نظر و مشخص نشدن مرجع پرداخت معاش کارمندان تثبیت هویت در ایران، اداره ثبت احوال نفوس با ارسال مکتوبی به تهران و مشهد، کارمندان خود را به کابل فراخوانده است.

  پربازدید ترین