• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز کمپاین واکسین فرعی پولیو در ده ولایت کشور

آغاز کمپاین واکسین فرعی پولیو در ده ولایت کشور

وزارت صحت عامه از آغاز کمپاین واکسین فرعی پولیو در سال روان میلادی از امروز تا جمعه هفته آینده خبر داد.

در این کمپاین  10 ولایت که شامل ولایات قندهار، هلمند و ارزگان در حوزه جنوب، و ولایات خوست، پکتیا و پکتیکا در حوزه جنوب شرق، و ولایات ننگرهار، کنر و نورستان در حوزه شرق و ولایت جوزجان در حوزه شمال می باشد، در این دور حدود 3 میلیون طفل زیر سن پنج سال در برابر این مرض فلج کننده دایمی ، واکسین خواهد شد.
این کمپاین در حالی راه اندازی می شود  که یک واقعه دیگر مثبت پولیو از ولایت هلمند گزارش  گردید. با این واقعه شماری مجموعی واقعات مثبت پولیو در سال روان میلادی به 21 واقعه میرسد که 15 واقعه آن در زون جنوب (9 واقعه در ولایت قندهار، 4 واقعه در ولایت هلمند و 2 واقعه در ولایت ارزگان  و 6 واقعه آن در حوزه شرق (3 واقعه در ولایت کنر، 2 واقعه در ولایت ننگرهار و 1 واقعه در ولایت نورستان)  رخ داده است.

دوکتور فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه کشورمان افزایش واقعات مثبت پولیو را در سال روان نگران کننده دانسته گفت: " عدم دسترسی واکسیناتوران به تمام اطفال زیر سن پنج سال از بابت مشکلات امنیتی سبب افزایش واقعات مثبت پولیو گردیده است و از تمام طرف های درگیر میخواهیم که در تطبیق کمپاین های واکسین پولیو با واکسیناتوران همکاری کنند تا هیچ طفلی از این واکسین محروم نماند."

واکسین پولیو کاملاً مصئون است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. اطفال مریض و نوزاد بیشتر به این واکسین ضرورت دارند، چون مقاومت و معافیت بدن آنان در مقابل این مرض ضعیف است و اگر واکسین نشوند، به زودی با خطر مصاب شدن به این مرض مواجه خواهد شد.

 این واکسین توسط علمای مشهور دینی جهان و افغانستان مورد تائید قرار گرفته است و در این اواخر به خاطر اهمیت تطبیق واکسین پولیو یک مجموعه بزرگ از فتاوای مراجع معتبر اسلامی منجمله دارالعلوم دیوبند هند، پوهنتون جهانی و اسلامی الاظهر مصر، اتحاد جهانی علمای مسلمین به رهبری دوکتور یوسف قرضاوی، امامان حرمین شرفین عربستان سعودی، سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع جهانی فقه اسلامی و سایر مدارس، مراکز اسلامی و علمای خبره دینی به شمول افغانستان و پاکستان پیرامون اهمیت این واکسین را صادر نموده و تطبیق نمودن آنرا به اطفال، مکلفیت و مسئولیت شرعی والدین پنداشته اند.

افغانستان، پاکستان و نایجریا تنها سه کشور در جهان هستند که تا هنوز هم به عنوان کشور های اندیمیک پولیو شناخته می شوند.

  پربازدید ترین