• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات سند «چارچوب امنیتی و سیاسی» گفت وگوهای صلح یمن

جزئیات سند «چارچوب امنیتی و سیاسی» گفت وگوهای صلح یمن

نماینده سازمان ملل در امور یمن سند مربوط به «چارچوب سیاسی و امنیتی» را تحویل نمایندگان هیات‌های صنعاء و ریاض در گفت‌وگوهای صلح سوئد داده و شبکه الجزیره نیز برخی جزئیات مربوط به آن را منتشر کرده است.

بر اساس اخبار برخی منابع، «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه سند «چارچوب سیاسی و امنیتی» مذاکرات صلح سوئد را در اختیار نمایندگان هیات‌‌های صنعاء و ریاض قرار داده است.

تاکنون هیچ مسئول یمنی یا هیچ مقام بین‌المللی در خصوص تحویل سند چارچوب سیاسی و امنیتی یا ارائه آن از سوی سازمان ملل اظهار نظری نکرده است، اما شبکه الجزیره دوشنب‌شب به صورت ضمنی این مطلب را عنوان کرد و گفت که حتی نسخه‌ای از جزئیات این سند را که آقای مارتین گریفیتس تقدیم هیات‌های شرکت‌کننده در گفت‌گوهای صلح سوئد کرده است، در اختیار دارد.  

الجزیره گزارش داد که این سند شامل یک سری مقدمات و تدابیر امنیتی و سیاسی به منظور توقف جنگ در یمن بر اساس زمان‌بندی مشخص در چارچوب حمایت از روابط کشورهای همسایه است.

بنابر ادعای الجزیره، این سند همچنین شامل طرح‌های مشخص برای عقب‌نشینی «شبه‌نظامیان» و یگان‌های آنها از پایگاه‌هایشان در یمن تحت نظارت یک «کمیته نظامی» و بر اساس جدول زمانی است.

الجزیره افزود: سندی که گریفتیس تقدیم کرده، حاوی مکانیزم تحویل سلاح‌های سنگین مانند موشک و پهپادها به دولت (دولت انتقالی یمن) است.

سند ارائه شده همچنین آتش‌بس و توقف کامل جنگ در یمن و در مناطق مرزی با عربستان سعودی را شامل می‌شود.

الجزیره در ادامه گزارش داد که تدابیر سیاسی مربوط به «دوره انتقالی قدرت» در یمن بر همکاری و شراکت احزاب سیاسی مختلف در دولت انتقالی و انتقال سیاسی قدرت بر اساس یک مکانیزم مشخص تاکید دارد.

در این سند سازمان ملل قید شده که طرف‌های یمنی به قوانین مربوط به انتقال سیاسی قدرت پایبند باشند تا همه موانع بر سر راه تشکیل نهادهای دولتی برداشته شود.

طبق سندی که نماینده سازمان ملل در امور یمن آن را در اختیار مذاکره‌کنندگان شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای سوئد قرار داده است، باید بر سر قانون اساسی همه‌پرسی صورت بگیرد و برگزاری انتخابات، پایان مرحله انتقالی مشخص‌شده باشد.

  پربازدید ترین