• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کاندیدی که رییس دارالانشای صلح شد، آیا استاد خلیلی استعفا می دهد؟

کاندیدی که رییس دارالانشای صلح شد، آیا استاد خلیلی استعفا می دهد؟

رئیس جمهور غنی در اقدامی کم سابقه عمر داوودی که خود کاندید ریاست جمهوری اخیر بود، را بعنوان رئیس دارالانشای شورای عالی صلح معرفی و منظور کرده است .

شاحسین مرتضوی بعنوان سخنگوی حکومت حکم مربوط به استقرار عمر داوودزی را منتشر کرده است.

در این متن نوشته شده : به تأسی از حکم فقره (13) ماده (64) قانون اساسی، ایزاد یک بست خارج رتبه تحت عنوان نماینده خاص رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در امور منطقوی برای اجماع صلح و تقرر محترم محمد عمر داوود زی در آن بست، منظور است.
نماینده خاص رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در امور منطقوی برای اجماع صلح، در جلسات شورای امنیت ملی اشتراک می نمایند.
این انتخاب و انتصاب در حالی صورت می گیرد که عمر داوودزی چندی پیش از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری سخن گفته بود.

شورای عالی صلح به رهبری استاد محمد کریم خلیلی چند سالی است که پروسه صلح را تعقیب می‌کند و تا حدود زیادی به نتیجه رسیده است.

با این وجود احساس می شود که ارگ ریاست جمهوری تلاش دارد تا گسترش نفوذ خود در شورای عالی صلح را گسترش بدهد.

استاد محمد کریم خلیلی تا کنون به این خبر واکنش نشان نداده است؛ اما ناگفته پیداست که آمدن داوودزی بعنوان رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نه تنها مفید نبوده بلکه به نوعی خرج اضافه بر سیستم شورای عالی صلح می افزاید.

تحلیلگران معتقدند اشرف غنی با انتساب عمر داوودزی  تلاش دارد تا یک گسترش نفوذ خود در شورای عالی صلح را بیشتر کند و دوم اینکه از این طریق یکی از حریفان انتخابات ریاست جمهوری را به حاشیه ببرد.

این اقدام رئیس جمهور بازتابهای گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته است.

یک تن از کاربران فیسبوک نوشته است : اشرف غنی با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته است، هم دست و پای استاد خلیلی را تنگ کرده و هم رقیبش را خنثی کرده است.

عمرداوودزی از چندی پیش تلاش داشت تا بعنوان کاندید در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کند، اما خبر معامله اش با اشرف غنی بر سر ریاست دارالانشای شورای عالی صلح باعث شده تا کسانی که از او حمایت می کردند دلسرد شوند.

با نزدیک شدن انتخابات ارگ ریاست جمهوری تلاش دارد با استفاده از امکانات دولتی برخی چهره های سیاسی را به خود نزدیک کند.

برخی رسانه ها از کناره گیری و استعفای استاد محمد کریم خلیلی از ریاست شورای عالی صلح افغانستان خبر داده اند. اما دفتر رسمی رئیس شورای عالی صلح این خبر را تایید نکرده است.

خبرگزاری شفقنا افغانستان به تنهایی قادر به تایید این خبر نیست.

ناظران می گویند استفاده از امکانات و موفقهای دولتی برای کمپاین انتخاباتی ممنوع است، با اینحال انتصاب کسی که خود مدعی کاندیداتوری ریاست جمهوری است چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

  پربازدید ترین