• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اشرف غنی از هر فرصت برای ماندن در کرسی ریاست جمهوری استفاده می کند

اشرف غنی از هر فرصت برای ماندن در کرسی ریاست جمهوری استفاده می کند

انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده برگزار می‌شود. رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز یکی از نامزدان این انتخابات خواهد بود.

چند وقتی است که تلاش‌های نامزدان و تیم‌های سیاسی برای تشکیل تکت انتخابات به نحوی آغاز شده است. همایش‌های سیاسی در کابل، در روزها و ماه‌های اخیر در میان حلقات سیاسی بیشتر برگزار می‌شود.

رییس جمهور محمد اشرف غنی نیز در یک و نیم ماه گذشته بیشتر از گذشته برای افتتاح سرک سازی و دیگر پروژه‌های اجتماعی به ولایت‌های کشور سفر می‌کند. در یک و نیم ماه گذشته به ولایت دایکندی، بامیان و ولایت خوست سفر کرد. روز پنجشنبه 22 قوس نیز برای افتتاح پروژه راه لاجورد به ولایت هرات رفته است.

یکی از خصوصیات شخصی اشرف غنی این است که می‌خواهد اختیارات دولتی را بیشتر داشته باشد و شیوه مدیریت او فرد محورانه بوده و به غیر از چندتن از اعضای تیم سیاسی خود که با آنها در گذشته رابطه دوستانه داشته است، به مسئولان دیگر دولتی کمتر اعتماد می کند.

رئیس جمهور غنی برای تطبیق برنامه‌های خود در دولت بیشتر از دو رویکرد استفاده می کند.

در بخش‌های مهم تلاش می‌کند که اختیارات به خودش و تیم سیاسی او منحصر باشد، تا برنامه‌های که دارد موفقانه عملی شود. با این رویکرد رئیس جمهور برنامه‌های مهم خود را دنبال می‌کند. کوشش می‌کند این بخش با محرمیت بیشتر دنبال شود.

رویکرد دیگرش این است که با استفاده از برگزاری همایش‌های به نام شخصیت‌های مشهور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در میان جامعه محبوبیت بیشتری دارند و نیز به بهانه افتتاح پروژه‌های دولتی و اجتماعی و شرکت در آن، دل مردم را بگیرد و تلاش می‌کند که با این شیوه اعتماد بیشتر کسب کرده و ارتباط خود را با مردم حفظ کند.

سیاستمداران و رهبران سیاسی ناگزیر از حفظ ارتباط با مردم و گرفتن جلب حمایت بیشتر هستند. رضایت و حمایت مردم از سیاست‌مداران و رهبران اجتماعی برای اقتدار و حفظ موفق شان در جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است. به این دلیل سیاست‌مداران از هر راه و هر بهانه‌ی که آنها را کمک کند، استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور غنی اهمیت این موضوع را بیشتر از حاکمان دیگر افغانستان، درک کرده و به این دلیل همایش‌های دولتی برایش فرصت خوبی است که بتواند از آن برای تشریح برنامه‌های دولتی محبوبیت و آینده سیاسی‌اش استفاده کند.

اشرف غنی به عنوان یک تکنوکراتی که بیشتر در غرب زندگی کرده و اکنون به رهبری افغانستان رسیده با چالش‌های گوناگونی برای از دست دادن محبوبیت و موقف سیاسی و اجتماعی خویش رو برو است. حفظ محبوبیت، موقف سیاسی و اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آینده دوباره رئیس جمهور شود، برایش بسیار مهم است. به این دلیل باید در همایش‌های دولتی بیشتر شرکت کرده و نشان بدهد که رئیس جمهور و سیاستمداری نیست که ارتباط کمتری با مردم دارد.

رئیس جمهور غنی در چهار سال گذشته در بیشتری از مراسم افتتاح پروژه‎های انکشافی که در هر ولایت صورت گرفته شرکت کرده است. به طور کلی زمان افتتاح برنامه‌ها و پروژه‌‎ها، همزمان بوده به افزایش انتقادها از عملکرد حکومت و رئیس جمهور در میان جامعه.

در این فصل از گشایش پروژه‌های دولتی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد و رئیس جمهوری در این مراسم شرکت و سخنرانی می‌کند بدون ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری نیست.

شرکت رئیس جمهور در این مراسم فرصت خوبی است که با استفاده از برنامه‌های کوچک و بزرگی که انجام داده ناکامی‌ها و نارسایی‌های بزرگی را که در دوره ریاست جمهوری خویش مواجه بوده را بپوشاند. اشرف غنی به دنبال این است که نتایج این تلاش‌ها، سفرهای ولایتی و شعاردادن هایش را در انتخابات ریاست جمهوری آینده بگیرد.

  پربازدید ترین