• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاخیر انتخابات ریاست جمهوری؛ نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی پکتیا اعلام شد

تاخیر انتخابات ریاست جمهوری؛ نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی پکتیا اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که این کمیسیون پس از مشوره با جهت‎های مختلف تصمیم گرفته است تا انتخابات ریاست جمهوری را به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار کند.

گلاجان بدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده با تاخیر و در 29 سرطان برگزار می‌شود.

آقای صیاد در یک نشست خبری شام روز یک‌شنبه (9 جدی) گفت که مشکلات موجود در کمیسیون انتخابات باعث شده است که این کمیسیون نتواند انتخابات ریاست جمهوری را مطابق تقسیم اوقات از قبل تعیین شده در 31 حمل برگزار کند.

او گفت که در 29 سرطان سال 1398 خورشیدی چهار انتخابات؛ انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

آقای صیاد ناامنی، سردی هوا در فصل زمستان و تکمیل نبودن کارهای عملیاتی و تخنیکی را از مشکلات فرا راه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 31 حمل خواند و گفت که تا ماه سرطان این مشکلات برطرف می‌شود.

به گفته او،  مشکلات امنیتی، فصل سرما، تکمیل نبودن کارهای عملیاتی و تخنیکی از چالش‌های است که برگزاری انتخابات به تاریخ 31 حمل را ناممکن کرده است.

براساس تقویم جدید انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری تا 30 جدی فرصت دارند که نام های شان را رسما در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کنند.

همچنان فهرست ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری به تاریخ 16 دلو اعلان خواهد شد.

این در حالیست که بحث تغییر تقویم انتخابات ریاست جمهوری با واکنش های منفی شماری از نامزدان احتمالی و سیاسیون رو به رو شده است.

در خبرنامه دفتر آقای اتمر آمده است: قرار معلوم کمیسیون انتخابات تحت فشار حکومت در نظر دارد تا تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق اندازد که این امر در مخالفت صریح با فقره های 2 و 3 مادۀ 61 قانون اساسی و احکام مواد 47 و 71 قانون انتخابات قرار دارد وکشور را به سمت بحران به پیش می برد.

آقای اتمر در این خبرنامه، اعمال فشار سیاسی بر کمیسیون انتخابات و تاخیر در انتخابات را غیر قانونی و  غیر قابل پذیرش خوانده است.

ستاد انتخاباتی دکتور فرامرز تمنا با تاکید بر رعایت زمانبندی اولیه یی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است، روز سی و یکم حمل 1398 را تاریخ مناسبی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می داند. بر همین مبنا، این ستاد هرگونه تعویق احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری را به چهار دلیل یک تصمیم غیر منطقی و در تناقض با دموکراسی جوان افغانستان می داند.

نتایج انتخابات پارلمانی پکتیا
کمیسیون مستقل انتخابات همچنان امروز(یکشنبه) نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت پکتیا را اعلام کرد.

1. محمد نواب منگل
2. یار باز خان حمیدی
3. محمد ابراهیم غشتلی
4. سید حسن گردیزی
5. راضیه سعادت منگل
از کسانی اند که بلندترین آرای انتخابات مجلس پکتیا را گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که قرار است به‌زودی نتایج انتخابات مجلس کابل و بغلان نیز اعلام شود.

به گفته او، در حدود 80 درصد معلومات انتخابات ولایت کابل وارد سیستم شده‌است و تا روزهای آینده این کار به اتمام خواهد رسید.

  پربازدید ترین