• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عامل اصلی ضعف فرهنگی افغانستان عدم کار و تلاش نخبگان، برای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه است

عامل اصلی ضعف فرهنگی افغانستان عدم کار و تلاش نخبگان، برای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه است

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی مرکز تبیان با انتقاد بر عملکرد نخبگان کشور افغانستان گفت:  عامل اصلی وضعیت کنونی افغانستان را ضعف فرهنگ عمومی جامعه افغانستان خواند و گفت: پایین بودن سطح فرهنگ عمومی در سطح همه مردم، همه اقوام و پیروان همه مذاهب، بستر را برای بحرانی شدن افغانستان فراهم کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی مرکز تبیان و خبرگزاری آوا در همایش حادثه تروریستی 7 جدی؛ علت ها و پیامدها  در خصوص اهمیت تجلیل از سالروز شهدای هفتم جدی سال 1396 کابل گفت: شهدای این حادثه تروریستی بر اثر یک حادثه انتحاری تصادفی به شهادت نرسیدند بلکه این راه را از اول انتخاب کرده بودند و می دانستند رفتن در این مسیر پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

او خاطر نشان شد: شهدای هفتم جدی دقیقا یک هفته قبل از این حادثه در یک نشست از همدیگر حلالیت طلبیدند زیرا می دانستند که ممکن است انتحار بعدی علیه آنان باشد. این نشانگر این موضوع است که شخصیت های ولایی مرکز تبیان با آمادگی به استقبال مرگ رفتند و امروز هم مسئولان این تشکیلات در قالب های مختلف حضور دارند و بازهم آمادگی کشته شدن راخواهند داشت.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی مرکز تبیان با اشاره به بررسی علل حادثه تروریستی 7 جدی گفت: از روزی که طالبان سقوط کردند و کشورهای غربی به بهانه برقراری امنیت و ثبات و رشد اقتصادی وارد این کشور شدند وضعیت افغانستان روز به روز بدتر می شود.عملیات های انتحاری افزایش پیدا می کند و مراکز و دفاتر دینی و عناصر مسلمان مورد حمله قرار می گیرند.در صورتی که تاکنون نشنیده ایم که مثلا 10 نفر از سربازان آمریکایی کشته شده باشد.چه مراکز دولتی و غیر دولتی و چه شیعیان و چه اهل سنت همیشه مردم مسلمان قربانی بودند.

حسینی مزاری علت هجمات و بحرانی شدن افغانستان را ضعف فرهنگ عمومی جامعه افغانستان دانست و افزود: پایین بودن سطح فرهنگ عمومی در سطح مردم و همه مذاهب و قشرها بستر را برای بحرانی شدن اوضاع افغانستان فراهم کرده است. عمده عامل ضعف فرهنگ جامعه افغانستان 4 دهه جنگی است که در کشور وجود داشته است که سبب تخریب زیر ساخت های جامعه افغانستان شده است.

او ارتقاء فرهنگ عمومی را وظیفه نخبگان کشوری دانست و تصریح کرد: اگر افغانستان بخواهد روی ارتقاء سطح زندگی را ببیند باید در درجه اول سطح فرهنگ عمومی ارتقاء یابد و این وظیفه قشر نخبگان جامعه است که سطح فرهنگ عمومی جامعه را بالا ببرند و در راستای این هدف حرکت کنند.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی مرکز تبیان ادامه داد: نخبگان ما در همه سطوح چه دانشگاهی و چه حوزوی باید تلاش و کار درخور انجام می دادند. علما و حوزه های علمیه ما خروجی نداشتند حوزه های علمیه ما در سطح اجتماعات اسلامی شوراهای مختلف علما و مساجد و اخوت اسلامی دارد ما باید بدانیم که خروجی امروز آنان که تاثیرگذار بوده و در راستای رفع بحران کشور بوده است کجاست.

حسینی مزاری با انتقاد از عملکرد نخبگان کشور افغانستان گفت: وقتی نخبگان ما خود تحت تاثیر عوامل تضعیف فرهنگ قرار گرفته باشند چگونه می توان انتظار داشت آنان برای تقویت فرهنگ ما تاثیرگذار باشند .امروز حوزه های علمیه  افغانستان از نظر اجتماعی، دینی و سیاسی مسئول هستند و باید روحانی انقلابی تربیت کنند.

او افزود: مشکلات ما از این ناحیه است که امروز تشکلات و تجمعاتی که باید در راستای پویا ساختن جامعه تاثیرگذار باشد نداریم، تشکلاتی که در رابطه با بیدارگری باید عمل کنند بیدار نیستند و منفعل هستند.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی مرکز تبیان تصریح کرد: برای بیدارسازی افغانستان باید حضور جدی داشت امروز مشکلات جامعه افغانستان مستحبات و واجبات و احکام نیست امروز جامعه ما به مسائل مختلفی نیاز دارد جامعه امروز ما به اقتصاد، تحول سیلسی ، اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد این روحانی باید برای این کارها ساخته شود روحانی فقط برای مسجد و منبر رفتن نیست.

حسینی مزاری با اشاره به وضعیت شیعیان و اهل سنت در کشور افغانستان گفت: جامعه امروزافغانستان، جامعه ضعیفی است و امروز شیعیان و اهل سنت  در افغانستان ذلیل هستند شورای علما که نتواند در رابطه با مسائل حتی کابل و کشور موضع درست بگیرد و حتی در برابر شهادت 30 طلبه و روحانی در 7 جدی موضع بگیرد و حرفی برای گفتن داشته باشد و برای بیدارگری مردم و احقاق حقوق مردم و بیداری و آگاهی مردم بهره برداری کند چه فایده؟ شورای علما؛ عقب نشستن چاره و راهکار نیست راه ما حضور است علما و روحانیون و دانشگاهیان باید با هم در این مسیر گام بردارند.

او دست های خارجی را عامل دوم در ضعف فرهنگ افغانستان خواند و افزود: دست های خارجی میلیارد ها دلار خرج کردند تا سطح فرهنگ ما پایین باشد و برای ضربه زدن به سطح فرهنگ ما از سکولاریسم و گروه های تکفیری استفاده کردند این دو جریان در افغانستان علیه دین و فرهنگ و مذهب کار می کنند و آفرینندگان هر دو آمریکا و کشورهای غربی  است و سکولاریسم و تکفیری و گروه های افراطی به عنوان دو لبه قیچی در برابر جریان های اسلامی و دینی قرار گرفتند.سکولاریسم جریان نرم و گروهک ها جریان سخت را پیش گرفتند تا کسانی که فعال و تاثیر گذار هستند را منفعل کنند و یا از بین ببرند.هدف نهایی استکبار سلطه بر کل کشور است و راه چاره این است که نخبگان و علما وارد عمل شوند و حرکت بیدارگرانه داشته باشند. حکومت افغانستان باید از این قشر حمایت کند اما این حرکت و تلاش در صورتی تاثیر خواهد داشت که با تقوا و با اخلاص وارد عمل شویم.

  پربازدید ترین