• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» در حال فروپاشی است یا از نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند؟

آیا «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» در حال فروپاشی است یا از نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند؟

با وجود اینکه احزاب اپوزیسیون دولت قرار بود نامزد واحدی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند، ظاهرا به توافق نرسیده‌اند و به حمایت از چندین نامزد تصمیم گرفته‌اند.

با آغاز روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر صف‌آرایی‌های سیاسی در کشور شکل تازه به خود گرفته است.

پیش از این احزاب اپوزیسیون با ایجاد «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» اعلام کرده بودند که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد واحدی را معرفی خواهند کرد.

اما پس از چندین ماه رایزنی ظاهرا اعضای «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» برای معرفی نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری به توافق نرسیده‌اند و قرار است از چندین نامزد به صورت همزمان حمایت کنند.

«ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» از چندین حزب بزرگ و کوچک تشکیل شده است که در راس آن احزاب جمعیت، جنبش و وحدت مردم افغانستان قرار دارند.

نامزدان مورد حمایت ائتلاف بزرگ ملی افغانستان
«فضل رحمان اوریا» سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان به «رادیوآزادی» گفت: این ائتلاف در نظر دارد تا از تمام گزینه‌های موجود استفاده کند.

وی افزود: «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» بزودی نامزد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد اما در کنار آن از سایر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز حمایت خواهد کرد.

یک منبع تصریح کرد، ائتلاف بزرگ ملی افغانستان «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان و «شیدامحمدابدالی» سفیر افغانستان در هند را به عنوان نامزدان مورد نظرشان معرفی خواهند کرد.

وی افزود: این ائتلاف در نظر دارد تا از «محمدحنیف اتمر» مشاور سابق امنیت ملی افغانستان نیز در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند.

این منبع خاطرنشان کرد که ممکن است «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» به جز افراد یاد شده از یک نامزد دیگر نیز در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، «محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم، «جنرال دوستم» رهبر حزب جنبش ملی از بنیان گذاران ائتلاف بزرگ ملی افغانستان محسوب می‌شوند.

رایزنی‌های جداگانه جریان اپوزیسیون با نامزدان
این در حالی است که اعضای رهبری «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» نیز پیش از این به صورت جداگانه با نامزدان مختلفی درباره انتخابات ریاست جمهوری رایزنی کرده‌اند.

جنرال دوستم هفته گذشته در دیدار با بزرگان اقوام ازبک اعلام کرد، تنها شرط وی برای حمایت از نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعطای کرسی معاونت اول ریاست جمهوری به اقوام ازبک است.

وی تاکید کرده بود، هر نامزدی که کرسی معاونت اول ریاست جمهوری را به اقوام ازبک اختصاص دهد مورد حمایت وی قرار خواهد گرفت.

گزارش‌هایی نیز منتشر شده بود که محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز به ستاد انتخاباتی «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی پیوسته است اما این موضوع از سوی محقق تکذیب شد.

«عباس‌ آگاه» سخنگوی حزب وحدت مردم افغانستان اعلام کرد که شماری نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با محقق رهبر این حزب درباره انتخابات رایزنی کردند.

وی افزود: بیشتر رایزنی‌ها با حنیف اتمر مشاور سابق امنیت ملی افغانستان و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است اما حزب وحدت مردم افغانستان تا کنون تصمیم نهایی خود را نگرفته است.

سخنگوی حزب وحدت مردم افغانستان تصریح کرد که اگر چند روز حوصله کنید مشخص خواهد شد که محقق از چه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کشور حمایت خواهد کرد.

 عدم هماهنگی ائتلاف بزرگ ملی اصلی ترین جریان سیاسی
ظاهرا طرح شورای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان برای ایجاد 3 معاونت در ریاست جمهوری، 3 معاونت در ریاست اجرایی دولت و ایجاد پست نخست وزیری برای انتخابات ریاست جمهوری چندان موفقیت آمیز نبوده است.

رایزنی‌های جداگانه رهبران ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که احزاب اپوزیسیون برای معرفی نامزد واحد به تفاهم نرسیده است.

به نظر می‌رسد که اختلاف نظر اعضای «ائتلاف بزرگ ملی افغانستان» بر سر معرفی نامزد واحد برای انتخابات ریاست و رایزنی جداگان رهبران آن با نامزدان انتخاباتی این ائتلاف را نیز با فروپاشی روبرو خواهد کرد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در 29 سرطان سال آینده برگزار شود.

«لطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، «محمد حکیم تورسن»، «شیدامحمد ابدالی» سفیر سابق کشورمان در هند، «احمد ولی مسعود» رهبر جریان «وفاق ملی»، «حنیف اتمر» مشاور سابق امنیت ملی «اشرف غنی» رئیس جمهور و عبدالله رئیس اجرایی دولت از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شوند.

روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری قرار است برای 12 روز ادامه یابد و امروز سومین روز از آغاز این روند تلقی می‌شود بنابر این انتظار می‌رود صف آرایی‌های جدیدی تا پایان این روند صورت بگیرد.

  پربازدید ترین