• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یونس قانونی: حمایت از حنیف اتمر به معنای تغییر ساختار حکومت است

 یونس قانونی: حمایت از حنیف اتمر به معنای تغییر ساختار حکومت است

محمدیونس قانونی، یک عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفته است که او و شماری از سران حزب جمعیت اسلامی به‌خاطر تغییر ساختار حکومت، از محمدحنیف اتمر در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت خواهند کرد.

در یک فایل صوتی که از آقای قانونی در رسانه‌ها منتشر شده، گفته شده است که اشرف غنی با طرح تغییر ساختار حکومت صد درصد مخالف است و این را به‌عنوان خط سرخ خود تعیین کرده است.

قانونی همچنان در این فایل صوتی گفته است که محمدحنیف اتمر با طرح تغییر ساختار حکومت کاملا موافقت کرده و به این دلیل آن‌ها در انتخابات آینده‌ی ریاست‌جمهوری از اتمر حمایت خواهند کرد.

در طرح تغییر ساختار حکومت که از سوی او مطرح شده، آمده است که رییس‌جمهور سه معاون داشته باشد، ریاست اجراییه به صدارت تبدیل شده و صلاحیت‌های صدارت در تمام مسایل مشخص شود، والی‌ها نیمه انتخابی شود و یک شورای عالی مشورتی با حضور تمام رهبران نیز ایجاد شود.

یونس قانونی گفته است: «داکتر غنی با تغییر ساختار قطعا مخالف است و می‌گوید این برای من خط سرخ است. آقای اتمر طرح ما و جمعیت را به‌خاطر تغییر ساختار صد فیصد تأیید کرد. به این خاطر من، استاد عطا، اسماعیل خان و یک جمع کلان با مشوره با اکثریت دوستان فیصله‌ی ما این است که از آقای اتمر موافقت‌نامه را بگیریم، امضا بگیریم و گرنتی‌ها را بگیریم.»

آقای قانونی در این فایل صوتی که مشخص نیست برای کی فرستاده، گفته است با وجودی که هنوز مشوره‌ی نهایی بین اعضای جمعیت صورت نگرفته اما فیصله‌ی‌شان بر این است که در انتخابات آینده از حنیف اتمر حمایت کنند، زیرا به گفته‌ی او، تنها اتمر است که می‌تواند اشرف غنی را از ارگ ریاست‌جمهوری بیرون سازد.

او تأکید کرده است که حمایت از حنیف اتمر، حمایت از یک شخص نه، بلکه حمایت از طرح تغییر ساختار حکومت است.

این عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این فایل صوتی همچنان گفته است که صلاح‌الدین ربانی به تحریک عبدالله عبدالله به تیم اشرف غنی پیوسته و آقای عبدالله به این تصور است که با معاون شدن ربانی او نیز می‌تواند در سمت ریاست اجراییه باقی بماند.

گزارش های تأیید نشده حاکی از آن است که محمد حنیف اتمر، یونس قانونی را به‌عنوان معاون اول و محمد محقق را به‌عنوان معاون دوم خود برگزیده و قرار است در روزهای آینده برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری رسما در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کند.

بر اساس تقسیم اوقات تعیین شده،‌ قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.

  پربازدید ترین