• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال کاهش و تاخیر در طرح خروج نیمی از نظامیان امریکایی از افغانستان

 احتمال کاهش و تاخیر در طرح خروج نیمی از نظامیان امریکایی از افغانستان

مشاوران کاخ سفید رییس جمهور ترامپ را متقاعد ساخته اند تا سربازان امریکایی در افغانستان را به نصف کاهش ندهد. واشنگتن پوست، به نقل از مقام ها درکاخ سفید گزارش داده است که ارتش امریکا بر روی طرحی حفظ شمار بیشتر نظامیان امریکایی درافغانستان کار می‌کند.

روزنامه واشنگتن پوست به نقل از مقام‌ها درکاخ سفید گزارش داده است هرچند دونالدترامپ در نهایت بر بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان تاکید دارد اما مشاوران کاخ سفید نسبت به خروج و یاکاهش نیروها به او هشدار داده اند.

واشنگتن پست نگاشته که مقام ها در کاخ سفید به نحو آقای ترامپ را قانع ساخته اند که شمار سربازان امریکایی در افغانستان را به هفت هزار کاهش ندهد.

هرچند تاکنون تصمیم نهایی دراین زمینه گرفته نشده است. اما یک مقام اداره ترامپ گفته است: "باور کنید که او بحث ها را یکی به یکی در مورد افغانستان گوش کرده است، رییس جمهوری ترامپ گفته است که شمار زیاد از مشاوران اش از او میخواهند تا در این جنگ تا زمان نامعلومی حضور داشته باشند.»

از سوی هم سناتور لندزی گراهام از افراد نزدیک به رییس جمهور ترامپ میگوید که رییس جمهور از پیشرفت های امریکا در افغانستان ناامید است اما گراهام به رییس جمهور گفته است که خروج زود هنگام از افغانستان یک فاجعه تمام عیار خواهد بود.

این عضو مجلس سنای امریکا گفت: "باوجودی که رئیس جمهور در مورد اقدامات امریکا در افغانستان ناراضی است اما بیرون شدن فوری یک فاجعه بی نظیر خواهد بود چرا که افغانستان در جنگ با هراس افگنی مرکز جاذبه است".

نظامیان پیشین در کشور چون جاوید کوهستانی و محمد رادمنش هم بحث بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان را وابسته به شرایط گفت‌گوهای صلح با طالبان میدانند.

به باور اینان اگر گفتگوهای صلح به نتیجه نرسد، ممکن است شمار سربازان امریکایی در افغانستان افزایش یابد.

این طرف اما نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت امور داخله

از توانایی های نیروهای امنیتی کشور سخن میزنند و میگوید که از سال چندسال بدینسو نیروهای امنیتی مسولیت نبرد جاری در کشور را به عهده دارند.

در چانه زنی های صلح میان طالبان نمایندگان امریکا درکنار دیگر مسایل، مسله بیرون شدن کامل نیروهای امریکایی یکی از خواست های این گروه به شمار میرود. اما واشنگتن تاکنون این درخواست طالبان را رد کرده است.

از سوی هم زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان سفر دو هفته‌ای اش را به هدف دیدار با مقام‌های چین، هند، افغانستان و پاکستان آغاز کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که قرار است آقای خلیلزاد با مقام‌های ارشد این کشورها به منظور تسهیل گفتگوهای صلح افغانستان دیدار و گفتگو کند.

  پربازدید ترین