• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه ایران: آینده افغانستان را مردم این کشور مشخص می کنند

وزیر خارجه ایران: آینده افغانستان را مردم این کشور مشخص می کنند

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه NDTV هند گفت: آینده افغانستان و نقش طالبان در این کشور را خود مردم افغانستان مشخص می‌کنند.

ظریف روز چهارشنبه در مصاحبه با این رسانه هندی افزود: این مردم افغانستان هستند که باید تصمیم بگیرند، طالبان چه نقشی در آینده این کشور داشته باشد اما همسایگان افغانستان نیز خواهان تسلط کامل آنان بر کشور نیستند.

وی تصریح کرد: هیچ کس در منطقه بر این باور نیست که تسلط طالبان بر افغانستان منجر به امنیت منطقه خواهد بود.

وزیر خارجه ایران که هم اکنون در هند به سر می برد اظهار داشت: ایران تماس هایی با طالبان داشته است، زیرا لازم است از این طریق مناطق مرزی تحت کنترل طالبان در طرف افغانستان تضمین شوند.

به دنبال تلاش‌های صورت گرفته برای پایان دادن به جنگ 18 ساله افغانستان و بازگشت ثبات و امنیت در کشور، محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه NDTV هند نسبت به روند مذاکرات صلح گفت، طالبان باید در آینده افغانستان نقش داشته باشد اما نه نقش جریان غالب.

ظریف در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که آینده افغانستانی بدون نقش طالبان نخواهیم داشت؛ اما ما بر این باوریم که نقش آینده طالبان نباید نقشی غالب بر افغانستان باشد.
ظریف در مورد نقش پاکستان گفت: افراط گرایی تهدیدی جدی برای پاکستان نیز به حساب می آید.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال مجری شبکه هندی در مورد حمایت پاکستان از گروه های تروریستی تصریح کرد: «پاکستان موضع خود در قبال افغانستان را تغییر داده و ما بر این باوریم که اسلام آباد در حال حاضر سعی بر ایفای نقش مثبت در ایجاد صلح و ثبات در کشور افغانستان دارد. ما فکر می کنیم که پاکستانی ها نیز خواهان سلطه گروه های افراطی بر آینده افغانستان نیستند، اما برای انان تهدید جدی به حساب می آیند».

شبکه خبری آسیا که این مصاحبه را منتشر کرده است، نوشت: زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان تاکنون سه دور مذاکرات با گروه طالبان داشته است، اما روز گذشته (سه شنبه) طالبان برای حضور در دور چهارم مذاکرات که قرار بود در شهر دوحه قطر برگزار گردد خودداری کرد.

گروه طالبان طی بیانیه‌ای عنوان کرد، دلیل عدم ملغی شدن نشست قطر به دلیل داشتن اختلاف نظر در صورت‌جلسه بوده است. به گفته منابع خبری، طالبان در قطر مجدداً حاضر به داشتن مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان نشده است.

یک مقام طالبان در مصاحبه با رویترز در ارتباط با لغو نشست قطر گفت، آمریکایی‌ها در این نشست اصرار بر دیدار مستقیم مقامات طالبان با دولت افغانستان را داشتند در حالی که هر دو طرف بر آتش بس سال 2019 عدم توافق داشتند.

  پربازدید ترین