• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکای شکست خورده در افغانستان دست به دامن هند شد

آمریکای شکست خورده در افغانستان دست به دامن هند شد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بعد از ناکامی در عربستان و قطر در موضوع گفت و گو با طالبان، این بار برای ادامه روند به اصطلاح صلح افغانستان با طالبان متوسل به هندی ها شده است.

به گفته روزنامه اکونومیک تایمز، به دنبال تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نارندرا مؤدی نخست وزیر هند در ارتباط با افزایش نقش همکاری این کشور در برقراری امنیت در افغانستان، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان به هند سفر کرد.

پیش از این قرار بود بعد از عدم برقراری مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان در شهر جده عربستان، نشست بعدی طرفین در قطر برپا شود که آن نیز به علت اختلاف برگزار نشد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، زلمی خلیلزاد یک روز بعد از تماس تلفنی دونالد ترامپ با نارندرا مؤدی برای ادامه روند مذاکرات صلح افغانستان رهسپار کشور هند شد.

بر اساس این بیانیه، در راستای تحقق بازگشت امنیت و صلح در افغانستان، خلیلزاد بعد از هند به کشورهای چین، افغانستان و پاکستان در بهره زمانی هشتم تا 21 ژانویه (18 جدی تا اول دَلو) سفر خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، بعد از تصمیم آمریکا برای خروج نیمی از نیروهای نظامی خود از افغانستان، مقامات آمریکایی به‌شدت به دنبال جایگزین کردن نیروهای نظامی دیگر کشورهای منطقه از جمله هند به‌جای خود در افغانستان هستند.

این اولین سفر زلمی خلیلزاد به هند بعد از انتخاب به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در سال گذشته است. وی از سال گذشته تا کنون برای پیگیری روند مذاکرات صلح به کشورهای مختلف منطقه سفر کرده اما هیچ سفری به هند نداشته است.

  پربازدید ترین