• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشریه آمریکایی: حضور آمریکا عامل تقویت طالبان شد

 نشریه آمریکایی: حضور آمریکا عامل تقویت طالبان شد

نشریه آمریکایی «تریبون» نوشت: سیاست های جنگ طلبانه آمریکا در طول 18 سال گذشته در افغانستان موجب افزایش نیروهای «طالبان» و در نتیجه تشدید جنگ، کشته و آواره شدن غیرنظامیان در افغانستان شده که در صورت متوقف نشدن این فعالیت ها، وضعیت مردم افغانستان بیش از پیش دچار بحران خواهد شد.

این نشریه در گزارشی مبنی بر چگونگی هدایت واحدهای پیشرو در عملیات ولایت های «ننگرهار» و «خوست» توسط «سیا» (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) منتشر کرد؛ عملیاتی که بدون محدودیت قوانین در میدان جنگ که برای حفاظت از غیرنظامیان، انجام حملات هوایی شبانه، کشتن و شکنجه های بسیار شدید در عملیات، مخفیانه انجام می شود.

به نوشته این روزنامه، در واقع انجام یک چنین عملیاتی، منجر به افزایش نیروهای طالبان در افغانستان و بروز فاجعه ای شده که هر روز شاهد کشته شدن نظامیان و غیرنظامیان بی گناه در کشور شده است.

به نوشته نشریه تریبون، چنین عملیات نظامی بی رحمانه ای در افغانستان بسیار متداول شده، زنان و کودکان به صورت خشونت آمیزی درگیر چنین حملات ناگهانی هستند، خانه هایشان آتش می گیرد، اعضای خانوادشان شکنجه و قتل عام می شوند و هراسی که همواره در ذهن و قلبشان باقی خواهند ماند. بمب گذاری های بی وقفه و عملیات کشت و کشتار در افغانستان در این سال ها تنها باعث ایجاد تنفر در قالب انتقام در این ملت شده است.

این نشریه افزود: طبق گزارش منتشر شده در سال 2015 میلادی درباره میزان مرگ و میر غیرنظامیان، آمار مرگ و میر غیرنظامیان در افغانستان 10 برابر بیشتر از آمار منتشر شده مرگ غیرنظامیان در سایر نقاط دنیا است. آنهایی که زنده می مانند نیز به دلیل حملات و جنایتی که در افغانستان رخ می دهد، دچار مشکلات روحی شده یا اعضای خانواده خود را از دست داده اند.

سال 2017 میلادی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امر شکنجه های صورت گرفته در افغانستان، از آمریکا خواست تا سیاست های فراگیر شکنجه ها و جنایاتی که توسط مقامات ایالات متحده انجام می شود را پایان بخشد. کسانی که متحمل شکنجه و سوء استفاده های شدید می شوند، به دلیل تجربه ناخوشایندی که دارند، مرگ را به زندگی با ناامیدی و عذاب های روحی ترجیح می دهند.

به نوشته تریبون، این یکی از دلایلی است که نیروهای طالبان، پیوسته در حال افزایش هستند. به طوری که این گروه، نیروهای امنیتی افغانستان را به قتل می رساند و آمریکا نیز طالبان را مورد حمله قرار می دهد. اگرچه آمریکا آمار کشته شده های نیروی امنیتی افغانستان را مرتب اعلام می کند، اما مقامات افغانستان از کشته شدن 30 تا 40 نیروی امنیتی در روز خبر می دهند؛ این مسئله برای قوی ترین و مجهزترین ارتش دنیا یعنی آمریکا، شرم آور است. حقیقت این است که نحوه انجام جنگ آمریکا علیه طالبان دقیقا راهی به سوی باخت است. اما «پنتاگون» همچنان تاکید دارد که بهترین راه برای پیروزی، اعمال فشار بیشتر بر طالبان است.

تریبون نوشت: روابط نزدیک «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با «اریک پرینس» یک بازرگان آمریکایی و مامور سابق نیروی دریایی ایالات متحده باعث ایجاد نگرانی هایی شده است. اریک به دو دلیل خواهان امضای قرارداد مبارزه شدید و رو در رو با طالبان است: میل شدید به کشتن و پول. تصور کنید در صورت امضای چنین قراردادی چه تعداد نیرو به طالبان افزوده می شود و چه تعداد انسان بی گناه در این راه در افغانستان کشته خواهند شد.

نشریه آمریکایی افزود: راه حل نظامی و اعمال فشار مانعی را از پیش رو برنخواهد داشت. دمکراسی حق همه است و افغان ها نیز همانند دیگر مردم دنیا این حق را دارند که برای کشورشان تصمیم بگیرند و انتخاب خود را انجام دهند. هیچ کس حق ندارد بگوید که ملت افغانستان آمادگی کنترل زندگی، کشورشان و منابع خود را ندارند.
در پی حمله شبکه «القاعده» به سرکردگی «اسامه بن لادن» به نیویورک و واشنگتن در 11 سپتامبر 2001 جنگ افغانستان آغاز شد. در پی آن «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهوری وقت ایالات متحده به گروه طالبان هشدار داد که گروه تروریستی القاعده را از افغانستان تحویل آمریکا دهد.

به دنبال خودداری طالبان از پذیرش این درخواست، رییس جمهوری ایالات متحده فرمان حمله به افغانستان در 7 اکتبر 2001 میلادی را صادر کرد و این جنگ تاکنون به طول انجامیده است.

  پربازدید ترین