• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: جنگ روزانه جان 100 تا 200 تن را می گیرد، حاضرم برای صلح هرنوع قربانی بدهم

 غنی: جنگ روزانه جان 100 تا 200 تن را می گیرد، حاضرم برای صلح هرنوع قربانی بدهم

همزمان با تلاش های جهانی، رییس جمهور غنی می‌گوید برای تامین صلح پایدار در کشور حاضر است هرگونه قربانی دهد. از سوی هم زلمی خلیلزاد نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به هدف تسریع گفت‌گوهای صلح افغانستان به هند رفته است.

آقای خلیلزاد قرار است در دیدار با مقام های هندی روی نقش دهلی نو در روند صلح افغانستان و رسیدن به اجماع منطقه‌ی در این روند گفت‌گو کند.

ظاهرن حکومت افغانستان تمام تلاشش را به خرج میدهد تا طالبان را به گفت‌وگوی رودر رو دعوت کند و رییس جمهور غنی با نگرانی از پیامدهای جبران ناپذیر جنگ جاری در کشور آمار قربانیان را در یک شبانه روز تا مرز دوصد تن میخواند.

رییس جمهور غنی می گوید آماده است تا برای رسیدن به صلح پایدار در کشور هرگونه قربانی دهد چون جنگ جاری در کشور روزانه بین صد تا دوصد قربانی از شهروندان کشور می گیرد.

همزمان عمرداوود زی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده رییس جمهور غنی برای اجماع منطقه‌ی در امور صلح در دیدار با مقام های پاکستانی بر اقدام های عملی این کشور برای صلح افغانستان بحث کرده است.

آقای داوودزی در گفت‌وگو با رسانه ها از نشانه های تلاش پاکستان برای تشویق طالبان برای دیدار رودررو با حکومت افغانستان ابراز خوشبینی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم در حساب تویترش از تلاش های اسلام آباد برای حل صلح آمیز بحران افغانستان تاکید کرده است

تلاش های برای پایان جنگ چهل ساله در کشور در حالی رو به افزایش است که تا کنون طالبان برای دیدار رو دررو با حکومت افغانستان پاسخ مثبت نداده اند درحالیکه کابل و شماری از کشور های حامی افغانستان به صلح به رهبری و مالکیت افغانستان پافشاری دارند.

آگاهان سیاسی چون شفیق همدرد با خوشبینی از تلاش های اخیر برای برقراری صلح در کشور، باور دارند که در نهایت طالبان باید با حکومت وارد گفت‌گو شود.

  پربازدید ترین