• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران می تواند در مساله صلح افغانستان اثرگذاری مثبت داشته باشد

 ایران می تواند در مساله صلح افغانستان اثرگذاری مثبت داشته باشد

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه وجهان است و در مساله صلح افغانستان هم قطعاً می تواند تاثیرات مثبت خود را داشته باشد.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سفر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به افغانستان و دیدار با مقامات کشورمان از جمله محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان صدها وجه مشترک باهم دارند از قبیل مرز طولانی مشترک، تاریخ، فرهنگ و زبان مشترک و وضعیت امنیتی دو کشور هم بر یکدیگر تاثیرگذار است از اینرو همکاری های مشترک در این زمینه اثرات مثبتی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از مدتی قبل در رابطه با مساله صلح افغانستان دیدارهایی بین مقامات دو کشور آغاز شده ضمن اینکه برخی از دیگر کشورهای منطقه هم در این زمینه فعال هستند در همین راستا سفر آقای عراقچی به کابل هم سفر مثبتی ارزیابی می شود.

این کارشناس سیاسی کشورمان عنوان کرد: مردم افغانستان تشنه صلح هستند اما تاکید دارند که برنامه های صلح با مالکیت مردم و دولت وحدت ملی پیش برود، مقامات ایران هم بر همین نظر هستند و از مدتی قبل تلاش هایی را آغاز کرده اند تا زمینه گفت و گوی مقامات کشورمان با طالبان فراهم شود.

جعفری با اشاره به تاکید آقای عراقچی بر انجام گفت و گوهای صلح با مالکیت افغانستان عنوان کرد: خواست مردم و دولت افغانستان هم همین است و دولت ایران نیز نظر نیکی در این رابطه دارد. ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه و جهان است و می تواند نقش ارزنده ای در راستای صلح افغانستان بازی کند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان با اشاره به تاکید بر گسترش روابط تجاری میان ایران و افغانستان در دیدار عباس عراقچی و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اظهار کرد: گسترش این روابط نتایج مثبتی درپی خواهد داشت، زیرا افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و مراودات تجاری ایران و افغانستان می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان تاثیربسزایی داشته باشد.

وی یادآور شد: تاجران افغانستان در گذشته از تجارت با پاکستان و ترانزیت کالا از آن کشور ضررهای زیادی را متحمل شده اند و راه های زمینی و دریایی ایران برای تاجران افغانستان بسیار امن تر و باصرفه تر هستند و امید است این مراودات روز به روز بهتر و بیشتر شود و دو طرف از این ناحیه سود ببرند.

  پربازدید ترین