• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ زورآزمایی شبانه روزی نامزدها برای توافق بر سر یک تکت انتخاباتی

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ زورآزمایی شبانه روزی نامزدها برای توافق بر سر یک تکت انتخاباتی

در حالیکه شش روز دیگر تا زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، هنوز از چهره های مطرح نامزدی در انتخابات خبری نیست.

نشست های انتخاباتی جریان دارد و هر روز و شب جلسات رایزنی ها داغ است اما هنوز هیچکدام از نامزدان مطرح مانند اشرف غنی، حنیف اتمر، احمد ولی مسعود، داکتر عبدالله و... ثبت نام نکرده اند.
تا کنون، لطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی و عنایت‌الله حفیظ چهار نامزدی هستند که رسما به کمیسیون رفته و ثبت نام کرده‌اند.

در آخرین جلسه نشست های انتخاباتی، محمد کریم خلیلی و عبدالرشید دوستم با یکدیگر ملاقات کردند و گفته می شود که بر سر یک تکت انتخاباتی مشترک به توافق رسیده اند. هرچند این توافق ها تا کنون در عرصه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثابت نبوده و همواره تغییر کرده است.

این روزها اشرف غنی و حنیف اتمر به دنبال جذب جنرال دوستم هستند. هر دوطرف تلاش دارند تا جنرال دوستم که در روند انتخابات گذشته ریاست جمهوری موثر بوده است را جذب نمایند. اما جنرال دوستم نه به وعده های اشرف غنی اعتماد دارد و نه به قول های حنیف اتمر! زیرا در دوره قبلی ریاست جمهوری از هردو طرف ضربه خورده است و اینبار اگر به این یکی از این افراد اعتماد کند، به نظر پیروانش احمق جلوه خواهد کرد، به همین دلیل هنوز به هیچکدام از اینها جواب مثبت نداده است.

این روزها چهره‌های سیاسی زیاد از جمله حنیف اتمر، کریم خلیلی، سید منصور نادری، محمد محقق، گلبدین حکمتیار و اعضای ارشد حزب جمعیت با جنرال دوستم دیدار کرده اند اما هیچکدام این دیدارها منتبج به نتیجه همگرایی در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نشده است.
ظاهرا پست معاونیت اول، دهان جنرال دوستم را شیرین کرده و وی به کمتر از این در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری راضی نمی شود

اشرف غنی رییس جمهور فعلی که از جمله نامزدان طراز اول دوره بعدی می باشد هنوز تیم انتخاباتی خود را معرفی نکرده است اما شنیده می شود که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه فعلی و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت فعلی و سرور دانش معاون دوم رییس جمهور فعلی، در یک تکت انتخاباتی ثبت نام خواهند کرد.

حنیف اتمر که ادعای رقابت جدی با اشرف غنی را در نامزدی انتخابات دارد، هنوز موفق به تشکیل تیم انتخاباتی خود نشده است. هرچند شنیده می شد که یونس قانونی معاون اول و محمد محقق معاون دوم حنیف اتمر تعیین شده و با یکدیگر توافق کرده اند اما پس از پخش نوار صوتی یونس قانونی این هم اندیشی برهم خورد و حنیف اتمر با نامردی تمام پشت یونس قانونی را خالی کرد و در همین ابتدای راه نشان داد که به وعده های خود وفادار نیست و پای مصلحت اندیشی ها و تایید سفارت آمریکا بیشتر وفادار است تا قول و وعده های داده شده اش. همین موضوع سبب گردید تا محمد محقق نیز از وی فاصله بگیرد.

از میان چهار نامزدی که ثبت نام کرده اند، تنها لطیف پدرام شانس موفقیت در رقابت با افراد مطرح در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را داشت که آنهم با انتخاب اشتباه در تعیین معاونانش، از صدر جدول به زیر کشیده شد.

در هر صورت هنوز هیچ توافقی بصورت جدی میان نامزدان مطرح علنی نشده است و مردم منتظر اند تا ببینند چه کسانی با چه طیف افکاری به سراغ یکدیگر می روند تا تیم انتخاباتی مشخص و واحدی را به مردم معرفی کنند.

  پربازدید ترین