• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامزدان معترض کابل: نتیجه ‎ی انتخابات پارلمانی کابل تا 24 ساعت آینده باطل شود

 نامزدان معترض کابل: نتیجه ‎ی انتخابات پارلمانی کابل تا 24 ساعت آینده باطل شود

یک روز پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل، شماری از نمایندگان برحال مجلس نمایندگان و نامزدان انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل، جامعه‌ی مدنی و نهادهای مدنی و سیاسی همسو امروز سه‌شنبه (25 جدی) کمیسیون مستقل انتخابات را به تقلب و فساد گسترده‌ی انتخاباتی متهم کرده و خواستار ابطال آرا و برگزاری مجدد انتخابات در کابل شدند.

در اعلامیه‌ی این نامزدان که امروز منتشر شده، آمده است: «انتخابات کابل مطابق به فیصله‌ی قانونی و حقوقی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در 24 ساعت ابطال اعلان گردیده و بر اساس یک میکانیزم دقیق و قانونی مجددا انتخابات شفاف، عادلانه، سری و سراسری برگزار گردد.»

در اعلامیه از اداره‌ها و مسئولان ذی‌ربط کشور خواسته شده تا کمیشنران و مسئولان دارالانشا که بر سرنوشت، آرا و آرمان‌های مردم افغانستان بازی کرده‎‌اند، را ممنوع‌الخروج اعلام کرده و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهند.

آنان همچنان گفته‌اند افرادی‌که از سوی کمیسیون شکایات، نهادهای امنیتی و ناظران نهادهای مدنی و سیاسی در پیوند به تقلب و فساد انتخاباتی شناسایی و بازداشت شده‌اند، مجازات شوند.

این نامزدان هشدار داده است در صورتی که دولت و کمیسیون‌های انتخاباتی به خواسته‌های قانونی و برحق‌شان ارج نگذارند، حرکات مدنی گسترده و سراسری در سراسر کابل و ولایات راه‌اندازی خواهد کرد که در آن‌صورت مسئولیت تمام مسایل غیر پیثبینی شده به‌دوش دولت و نهادهای انتخاباتی خواهد بود.

در همین حال، کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته است که نامزدان معترض می‌توانند الی مدت 48 ساعت پس از اعلان نتایج ابتدایی برای درج شکایت نزد این کمیسیون مراجعه کنند.

گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات پس از سه ماه تأخیر، سرانجام شام روز دوشنبه (24 جدی) نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی کابل و حوزه‌ی کوچی‌ها را اعلام کرد.

  پربازدید ترین