• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات پارلمانی سال 97 چگونه مهندسی شده است؟

️انتخابات پارلمانی سال 1397 افغانستان، جدای از آن که برای کل کشور مایه فضاحت و نا امیدی بود، برای اهل #تشیع اما نتایج بسیار نامبارکی داشت. در این انتخابات، شیعیان هم از نظر کمیت نمایندگی و هم به لحاظ کیفیت آن دچار شکست سنگین و جبران‌ناپذیر شدند.

️در یک نگاه آماری به وضعیت کرسی‌های نمایندگی شیعیان در مجلس آینده، با تقلیل تقریبا پنجاه درصدی نمایندگان شیعه در مقایسه با دور قبل مواجه می‌شویم.

️در دور قبل، از کابل 12 نفر نماینده داشتیم، اما این تعداد در دور فعلی با کاهش تقریبا 60 درصدی به پنج نفر تقلیل یافته است. این مقدار ریزش و کاهش در کابل، مبنای کاهش کل نمایندگان شیعه در سطح کشور است؛ به گونه‌ای که مجموع نمایندگان ما از سراسر کشور در مجلس نمایندگان، از 53 نفر در دور قبلی، به 30 نفر با احتساب نمایندگان مستقر غزنی اُفت داشته است.

️به لحاظ کیفی نیز همین روال جریان دارد، یعنی در این دور، ناتوان‌ترین‌های شیعه وارد مجلس شده‌اند، در حالی که در دور قبلی چندین نماینده شاخص داشتیم که می‌توانستند فضای نهاد قانون‌گذاری را با طرح‌ها و برنامه‌های شان متأثر بسازند.

️کاهش نمایندگان شیعه به تقریبا نصف، نشانه آشکار دست‌برد قومی در آرای مردم است؛ زیرا تعدد و تکثر نامزدان انتخابات پارلمانی، تنها به حوزه شیعیان محدود و منحصر نبود؛ اما آنچه روی داده است کاهش تقریبا پنجاه درصدی نمایندگان شیعه در این دور است.

  پربازدید ترین