• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شرح کوتاهی از زنده گی معاونین تکت انتخاباتی احمدولی مسعود

شرح کوتاهی از زنده گی معاونین تکت انتخاباتی احمدولی مسعود

فریده مومند- معاون نخستِ احمدولی مسعود در انتخابات ریاست‌جمهوری
 فریده مومند در سال 1965 در ولسوالی مهمنددرۀ ولایت ننگرهار زاده شد. او در لیسۀ رابعۀ بلخی تحصیل کرده و از دانشگاه کابل مدرک بی ای پزشکی دریافت کرد.

خانم مومند، داکتر است و در چند شفاخانۀ دولتی کار کرده است. او استاد دانشکدۀ طبِ کابل بود.

زمانی که در سال 1996 گروه طالبان قدرت را در دست گرفت، خانوادۀ آنان تهدید به مرگ شدند و به ناچار به پاکستان هجرت کردند. آن‌ها در نوامبر 2001 به کشور بازگشتند. مومند به دانشگاه طبی برگشت و به عنوان نمایندۀ دانشجویان دختر دانشگاه انتخاب شد.

مومند در اپریل 2015 به عنوان وزیر تحصیلات کابینۀ حکومت وحدت ملی انتخاب شد. به عنوان وزیر وی خواستار شفافیت در امتحانات دانشگاه‌ها شد، از دادن بورس تحصیلی به زنان حمایت کرد و از شروع اولین برنامۀ مطالعات جنسیت و مطالعات زنان در دانشگاه کابل حمایت کرد.

او برای نخستین بار در تاریخِ تحصیلات عالی افغانستان روند اخذ امتحان کانکور را انگشت‌نگاری‌شده ساخت و در بانک سوالات این روند نیز تغییرات بنیادی را رونما کرد. این تلاش‌ها از به میان آمدنِ تقلب در این آزمون همه‌گانی جلوگیری کرده است. از بانو مومند تا حال چندین اثر علمی به نشر رسیده است.

دکتر عبداللطیف نظری- معاون دوم احمدولی مسعود در انتخابات رباست‌جمهوری
دکتر عبداللطیف نظری فارغ التحصیل رشتۀ علوم سیاسی از دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مقطع دوکتورا و از اندیشمندان جوان و سیاست‌شناسِ افغانستان است. ایشان به مدت 10 سال است که در افغانستان مشغول فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌باشد و تا کنون فعالیت‌های علمیِ منحصر به فردی را به انجام رسانیده است.

تدریس در دانشگاه برای دکتر نظری اولویتِ نخست را داشته است، به همین دلیل تا کنون نظریه‌های روابط‌ بین‌الملل، دموکراسی، مسایل خاورمیانه و تحولات سیاست خارجی و نظریه‌های جدید امنیتی را به دانشجویان در رشتۀ علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تدریس کرده است. عمده‌ترین فعالیت‌های پژوهشی دکتر نظری به شرح ذیل می‌باشد:

1ـ چاپ 10 عنوان کتاب که در سطح خود در جامعۀ افغانستان بی‌نظیرند. این کتاب‌ها مسایل امنیتی، دموکراسی، تحولات خاورمیانه و اسلام سیاسی را شامل می‌شود.

2ـ شرکت فعالِ ایشان در سمینارهای تخصصی بین‌المللی که از آن جمله می‌توان به سخنرانی علمی ایشان در سمینار تخصصی بحران در جنوب آسیا در اسلام‌آباد و تحولات خاورمیانه در انقره و آیندۀ جهان اسلام در تهران اشاره داشت.

3ـ حضور فعال و کارشناسانه در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی. دکتر نظری از معدود شخصیت‌های علمی افغانستان است که دربارۀ تحولات بین‌المللی دیدگاه عالمانه و کارشناسانه دارد و در این راستا در میزگردهای تخصصی در موضوعات بین‌المللی مصاحبه‌های علمی و کارشناسی را انجام داده است.

4ـ ارایۀ سخنرانی در پیوند با مسایل افغانستان و کشورهای همسایه، منطقه و جهان. در این راستا دکتر نظری بیش از 20 سخنرانی علمی و تخصصی در اکادمی علوم افغانستان به‌ویژه مرکز مطالعات منطقه‌یی انجام داده است که مورد توجه و استقبال اندیشمندان افغانستان قرار گرفته است. دکتر نظری همچنین در موضوعات رسانه و مطبوعات از چهره‌های چیره‌دست و تأثیرگذار می‌باشد. از این‌رو، اندیشکدۀ علمی ـ پژوهشی طلوع را طراحی کرده که فصل‌نامۀ تخصصی به ‌نامِ «راه مردم‌سالاری» را منتشر می‌کند. همچنین از فعالیت‌های مطبوعاتی ایشان می‌توان به تأسیس هفته‌نامۀ نسل سوم و روزنامۀ اصلاحات اشاره داشت که اولین روزنامه در افغانستان است که به صورت تخصصی مسایل افغانستان و بین‌المللی را بررسی می‌کند. دکتر نظری در کنار فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌یی، ریاست هیأت موسسان دانشگاه غرجستان را نیز به عهده داشته و در این راستا فعالیت اکادمیک را سرلوحۀ کاری خود قرار داده است.

  پربازدید ترین