• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله عبدالله برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

عبدالله عبدالله برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور با شعار «ثبات و همگرایی» برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو ثبت‌نام کرد. عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی به ‌ترتیب معاونان اول و دوم آقای عبدالله‌اند.

در نشستی پیش از ثبت‌نام، آقای عبدالله عبدالله می‌گوید که برای عبور از پل به تکت انتخاباتی خود نمی‌بیند و این راه را تا پایان با تیمش ادامه خواهد داد. به گفتۀ او، افغانستان در وضعیت حساسی به سر می‌برد، اما مبارزات انتخاباتی او و تیمش را از منافع ملی در این وضعیت حساس دور نمی‌کند.

آقای عبدالله می‌گوید که افغانستان با شعارهای بلندوبالا ساخته نمی‌شود و این کشور با صداقت در گفتار و عمل روی آبادی را خواهد دید.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که تشکیل تکت‌های انتخاباتی برای انتخابات پیش‌رو غیرقابل پیش‌بینی بوده است. او تأکید می‌کند که انتخابات صحنۀ رقابت سالم برای مردم افغانستان است و این رقابت نباید به دشمنی تبدیل شود. او می‌گوید، حکومت وحدت ملی برای خروج از بحران تشکیل شد، اما در ادامۀ راه، هرگز به تیم رقیب که اشاره‌اش تیم محمداشرف غنی بوده، به دید تیم جداگانه نگاه نکرده است.

او انتخابات در افغانستان را همگام با رویدادهای جالب می‌خواند و با اشاره به ثبت‌نام دیروز گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «مردی که تا پنج سال پیش در سنگر با مردم افغانستان جنگ می‌کرد» با استفاده از حق شهروندی خود برای رسیدن به قدرت از راه دموکراتیک وارد کارزار انتخاباتی شده است.

آقای عبدالله در پایان صحبت‌هایش می‌گوید که خواهان صلح‌اند و از دید او و تیمش، صلحی که ثبات و عدالت را در پی نداشته باشد پایدار نیست.

عبدالرشید دوستم، معاون نخست رئیس جمهور و رهبر حزب جنبش اسلامی نیز در این نشست پشتی‌بانی خود را از تیم عبدالله عبدالله اعلام کرد.

آقای دوستم می‌گوید، همان‌طوری که در کارزارهای انتخابات 2014 به مردم وعده کرده بود که برنده می‌شود، در این انتخابات نیز برنده خواهد شد. او با اشاره به وعده‌یی که در انتخابات گذشته برای جوانان داده بود تا وزارتی ویژۀ آنان ایجاد کند، می‌گوید، اعتراف می‌کند که نتوانسته به عده‌اش عمل کند، «در کمپاین‌ها بسیار گپ (حرف) می‌زدیم و عمل نبود، اما تیم ثبات و همگرایی تیم گپ نه، بلکه تیم عمل است.»

او می‌گوید، پرسش‌های بسیاری از جمله این که چرا در شمال نبردها تشدید یافته و چرا وضعیت هر روز خراب‌تر می‌شود موجود است، اما حالا موقع مناسبی برای مطرح‌کردن این پرسش‌ها نیست.

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی نیز در این نشست می‌گوید که ثبات و همگرایی می‌تواند کشور را از بی‌ثباتی و تفرقه نجات دهد.

او خطاب به دیگر نامزدان ریاست جمهوری می‌گوید که بهتر است رفیق باشند نه رقیب. به باور آقای خلیلی، در شرایط حساس کنونی بهتر است متحد شوند نه پارچه‌پارچه‌.

تیم انتخاباتی آقای عبدالله شامل دو معاون رئیس جمهوری با پست ریاست اجرایی و دو معاونش است و بحث تغییر نظام سیاسی و ایجاد پست نخست‌وزیری همچنان در محور برنامه‌های این تیم قرار خواهد داشت.

قابل ذکر است که عبدالله عبدالله نامزد منتخب حزب جمعیت اسلامی ا‌ست، در حالی که شماری از اعضای ارشد و قدرتمند این حزب از جمله محمدیونس قانونی، عطامحمد نور و محمد اسماعیل از نامزدی حنیف اتمر حمایت کرده‌اند و آقای قانونی به عنوان معاون اول آقای اتمر معرفی شده است.

  پربازدید ترین