• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حکمتیار پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به چین رفت

حکمتیار پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به چین رفت

روزنامه چاپ کابل خبر داد که حکمتیار رهبر حزب اسلامی پس از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری همراه با شماری از اعضای ارشد این حزب برای دیدار با مقامات چینی راهی پکن شده است.

 یک روزنامه چاپ کابل موسوم به «ویسا»  از سفر محرمانه «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی به چین خبرداده است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که رهبر حزب اسلامی در روزهای گذشته در روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده است.

سفر رهبر حزب اسلامی به چین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به دور از چشم رسانه‌ها صورت گرفته است و هدف حکمتیار نیز از دیدار با مقامات چینی هنوز مشخص نشده است.

منابع نزدیک به حزب اسلامی از اظهار نظر درباره جزئیات این سفر خودداری می‌کنند اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که حکمتیار پس از ثبت نام در انتخابات به دنبال کسب حمایت چین برآمده است.

کارشناسان معتقدند که حمایت پاکستان از حکمتیار به تنهایی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کافی نیست و این سفر نیز احتمالا به منظور کسب حمایت چین صورت گرفته است.

زیرا چین در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از موضع پاکستان حمایت کرده و سیاست‌های این کشور در افغانستان را دنبال می‌کند بنابر این ممکن است که حکمتیار نیز برای کسب اعتماد چین به این کشور سفر کرده باشد.

این در حالی است که حکمتیار به دلیل جنایات جنگی خود در دوران جهاد و حمایت از گروه تروریستی داعش به یکی از چهره‌های منفی سیاسی در افغانستان تبدیل شده است.

به همین دلیل کارشناسان معتقدند که اگر حکمتیار بتواند حمایت سیاسی و مالی چین را در انتخابات ریاست جمهوری آینده کسب کند باز هم شانسی برای پبروزی نخواهد داشت.

  پربازدید ترین