• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مشکلات صدور کارت کارگری مهاجرین افغانستانی در مشهد بررسی شد

مشکلات صدور کارت کارگری مهاجرین افغانستانی در مشهد بررسی شد

 صدور کارت جدید کارگری برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران از چندی قبل در شهرهای مختلف آغاز شده است و اتباع افغانستانی می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز، کارت کارگری دریافت نمایند.

«حامد اکبرزاده»، معاون اتحادیه کسبه و اصناف مهاجرین افغانستانی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، جزئیات بیشتری از صدور کارت کار برای مهاجرین افغانستانی را تشریح کرد.

وی ضمن اشاره به صدور کارت جدید کارگری برای مهاجرین افغانستانی گفت: از چند روز گذشته صدور کارت شناسایی کارگری آغاز شده ولی قدری با نوبت های قبلی تفاوت پیدا کرده و این موضوع مشکلاتی را برای مهاجرین بوجود آورده است.

معاون اتحادیه اصناف مهاجرین افزود: به دنبال درخواست کسبه و کارگران مهاجر، اتحادیه کسبه و اصناف مهاجرین، عصر دیروز با حضور جمعی از کسبه، بازاریان و کارگران مهاجر در محل دفتر اتحادیه در مشهد تشکیل جلسه داد.

وی ادامه داد: در ابتدای این نشست «مهدی حبیبی» مسئول اتحادیه اصناف مهاجرین گزارشی از عملکرد اتحادیه و کارهای صورت گرفته برای کسبه و کارگران مهاجر را تشریح کرد.

اکبرزاده افزود: در ادامه جلسه جمعی از کسبه و کارگران مهاجر مشکلات خود را مطرح کردند و خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند.

وی تصریح کرد: از عمده مشکلات که در این دوره برای صدور کارت کار بوجود آمده این است که باید اصل کارت ملی و اصل جوازکسب کارفرما ایرانی توسط کارگران مهاجر به دفاتر کاریابی ارائه شود که در دوره های قبل فقط کپی مدارک کفایت می کرده است.

معاون اتحادیه اصناف مهاجرین ادامه داد: همان گونه که در این نشست کارگران و کسبه مهاجر مطرح کردند، کمتر کارفرمایی حاضر می شود، اصل کارت ملی و جواز کسب خود را در اختیار کارگر مهاجر قرار دهد و این موضوع مشکلاتی را برای کارگران بوجود آورده است.

اکبرزاده تاکید کرد: در این نشست نماینده کارگرانی که به شغل بنایی و روز مزد فعالیت دارند از این طرح گلایه کرد و اظهارداشت که کارگر روز مزد که هر روز با یک کارفرما کار می کند، چگونه می تواند اصل کارت ملی و جواز کارفرما را تهیه کند.

وی در ادامه افزود: از دیگر مشکلات این است که در دوره های قبل داشتن هر شغلی مجاز بود ولی امسال کسانی که می خواهند برای نخستین بار کارت کارگری دریافت کنند، داشتن شغل اختیاری نیست و محدودیت های ایجاد شده است و باید از شغل های که توسط وزارت کار مجاز شمرده می شود، شغل انتخاب کنند.

معاون اتحادیه اصناف مهاجرین خاطر نشان ساخت: بعد از طرح مشکلات کارگران و کسبه، مسئول اتحادیه اصناف مهاجرین ضمن تشکر از همکاری مسئولان جمهوری اسلامی ایران که تا کنون با سعه صدر با مهاجرین برخورد کرده اند، وعده سپرد همان گونه که قبلا موضوع کارگران و کسبه را پیگیری و با مسئولان ایرانی مشکلات را منتقل کرده است، این بار نیز موضوع را پیگیری و انشاالله مشکلاتی را که در روند اداری بوجود آمده اصلاح خواهد شد.

اکبرزاده افزود: در پایان این نشست، حجت الاسلام حسینی مزاری مسئول مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان نیز طی سخنانی وعده سپرد که مشکلات کسبه و کارگران مهاجر را انعکاس دهد.

  پربازدید ترین