• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معاون سابق امنیتی و انتظامی استانداری تهران: سازمان مستقلی برای مهاجرین ایجاد شود

معاون سابق امنیتی و انتظامی استانداری تهران: سازمان مستقلی برای مهاجرین ایجاد شود

معاون سابق امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفت: باید سازمان مستقلی برای مهاجرین ایجاد شود که در آن به مسائل آنها رسیدگی شده و برای آینده برنامه ریزی شود.

حسین همدانی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی در پنل تخصصی اثرات اقتصادی حضور مهاجران در ایران تهدید یا فرصت که در مرکز همایش های سازمان صدا و سیمای ایران برگزار شد افزود: در این کشور مهاجرین مسئول اصلی ندارند با این که همه وزارتخانه‌ها متولی مهاجرین هستند اما برنامه ای برای آنها طرح نکرده اند.

همدانی اظهار کرد: اشتباه است که هنوز یک سری به دنبال فرصت یا تهدید حضور مهاجرین در این کشور هستند و در پژوهش‌های علمی باید از این کلمات استفاده نشود.

وی ادامه داد: مهاجران فرصت یا تهدید نیستند، مهاجرین یک مسئله هستند که بایدعلمی با آن برخورد شود.

معاون سابق امنیتی و انتظامی استانداری تهران با بیان این که مهاجرت نیاز به درمان دارد تصریح کرد: هنوز تعریف صحیحی از مهاجرین وجود ندارد. هیچ عراقی و افغانستانی از این کشور خارج نمی شود بنابراین باید به صورت تخصصی طرح مسئله شود.

وی تصریح کرد: باید بررسی شود افغانستانی‌ها چه جایگاهی در ایران دارند. زمانی که مهاجرین افغانستانی به ایران وارد می‌شوند برای خود شغل پیدا کرده و جایی برای زندگی پیدا می کنند در واقع آنها جاهای خالی را پر می کنند.

همدانی گفت: وزارت خانه ها در سازماندهی دچار افراط و تفریط هستند و قانون به طور صحیح برای مهاجرین اجرا نمی شود. قانون نیازمند بازیابی است.

معاون سابق امنیتی و انتظامی استان تهران اظهار کرد: هزینه ها برای مهاجران سرسام آور است و در کشورهای اروپایی نیز برای اینکه مهاجرین به سمت کشورهای آنها نروند با پرداخت یک سری تشویق ها کشور ایران را برای پذیرفتن مهاجرین معرفی و تشویق می کنند که این مساله باعث پاک کردن صورت مسئله برای خودشان می‌شوند.

همدانی عنوان کرد: در خصوص مهاجرین سردرگمی در این کشور وجود دارد که به حاکمان برمی‌گردد. آن ها برای استفاده از فرصت امنیت و اشتغال وارد ایران شده اند. اما از بهداشت و درمان نیز استفاده می کنند.

این کارشناس تاکید کرد که برخی تصور می‌کنند مهاجرین فرصت های شغلی را گرفته اند در حالی که آنها جاهای خالی را پر می کنند.

وی ادامه داد: مهاجرین در حال حاضر جزئی از اکوسیستم این کشور شدند و به آنها نیاز داریم. در بسیاری از مشاغلی که ایرانی ها توانایی کار در آن مکان ها را مثل چرمشهر ورامین و شبکه آب و فاضلاب ندارند، اتباع افغانستانی فعالیت می کنند.

همدانی در بحث اشتغال اتباع افغانستانی در این کشور را یک امتیاز اقتصادی عنوان کرد و گفت: اشتغال آنها برای کشور چرخه اقتصادی دارد.

این کارشناس راهکار مناسب برای مدیریت اشتغال مهاجرین را ایجاد تعاونی ها دانست و گفت: با ایجاد تعاونی های ویژه مهاجرین، این افراد به رسمیت شناخته می شوند.

وی همچنین خواستار پذیرش نظام بانکی کشور از مهاجرین برای سپرده گذاری و ایجاد انجام امور بانکی برای انها شد و گفت: باید یکی از بانک ها ساز و کار ارائه خدمات برای مهاجرین را تعریف و امکان پذیر کند.

معاون سابق امنیتی و انتظامی استانداری تهران افزود: با پذیرش انجام عملیات بانکی مهاجرین در نظام بانکی پول های این اتباع در بانک ها جمع شده و موجب افزایش پول در چرخه اقتصادی ایران می‌شود.

وی گفت: با دادن مجوز اقامت به این افراد، باید امکان افتتاح حساب بانکی به آنها نیز داده شود.

همدانی یادآور شد: به جای اینکه پول اتباع در خانه هایشان نگهداری شود یا در حساب کارت های بانکی افراد ایرانی باشد در بانک پس انداز شود مه باعث چرخش مالی در کشور نیز می شود.

به گفته وی هر سال 5 میلیارد دلار پول از تمامی کشورها به افغانستان واریز می شود که اگر ایران نیز بانکی برای آنها در نظر بگیرد سبب افزایش جا به‌ جا شدن ارز در مبادلات بانکی می‌شود.

ایران نیازمند مطالعه بیشتر در خصوص مهاجران است
یکی از اعضای هیات علمی موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ایران نیز در ادامه این میزگرد در زمینه اثرات مهاجرین گفت: در همه کشورها یارانه‌ ای به تمام افرادی که در مرزهای جغرافیایی آنها زندگی می کنند، تعلق می گیرد.

علی مزیکی اظهار کرد: در ایران 90 درصد مهاجرین افغانستانی در دهک یک و فقیر هستند و 4 درصد آنها پولدار محسوب می شوند. زمانی که مهاجرین وارد کشور می شوند در اصل نیروی کار عرضه شده و اثر مثبت می گذارد.

به گفته وی خلا های سیاسی فراوانی در برنامه ریزی مبتنی بر پایه های علمی در خصوص اقلیت ها در کشور وجود دارد.

این کارشناس ایرانی ادامه داد: با توجه به این آمار می‌شود از منابع مهاجران افغانستانی که پول فراوان در اختیار دارند برای کمک به دهک‌های پایین استفاده شود و باید هویت آنها به رسمیت شناخته شود زیرا می توان بهتر آنها را مدیریت کرد و همچنین مناسب است مطالعه بیشتری در کشور روی مهاجران و اقلیت‌ها صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: کشورهایی که نفت بسیار دارند پیشرفت کمی داشته و از ورود نیروی کار استقبال نمی کنند اما کشورهایی که درآمد نفتی زیادی ندارند مثل کشور آلمان از نیروهای کار و مهاجرت استقبال می کنند.

مزیکی گفت: زمانی که افغانستانی ها وارد کشور شدند هیچ غربالگری صورت نگرفته اما در همه ی کشورهای پیشرفته در ابتدا این مهم انجام می شود.

تاثیرگذاری نخبگان در حل مسائل ایران
مدیر انجمن دیاران ایران نیز بعنوان دیگر سخنران این میزگرد در سخنانی خاطرنشان کرد: شهرداری ها باید برنامه ‌ریزی دقیقی در زمینه مهاجران انجام دهند و از تجربه های سیاسی گذشته و دیگر کشورها استفاده کنند.

محسن شهرابی فراهانی تاکید کرد: باید هویت مهاجرین به رسمیت شناخته شود.

وی عنوان کرد: مهاجران به عنوان مسئله مهم کشور هستند اما هنوز یک بند قانونی برای آنها وجود ندارد. کشوری که ادعای توسعه دارد، نمی تواند مسئله مهاجران را نادیده گرفته و این مساله را حل نکند.

به گفته وی امروزه نیاز به روز رسانی قوانین و تدبیر در تغییر زیر ساخت ها وجود دارد. باید تناقض در تصمیم گیری دستگاه ها رفع شود.

شهرابی اظهار کرد: در حال حاضر ما نسل دوم و سوم مهاجرین را داریم که دیگر مطالبه نسل اول را ندارند و در ایران بزرگ شده و با ایرانی ها زندگی می کنند و انتظارات آنها نیز تغییر کرده است که باید از نخبگان مهاجر برای پیشبرد مسائل کشور استفاده شود.

وی اظهار کرد: یکسری از آنها پتانسیل های با ارزشی هستند که می توانند در حل بسیاری از مسائل کشور تاثیر گذار باشند.

آمار هایی در خصوص مهاجرین افغانستانی در ایران
مدیر انجمن پژوهش موسسه دیاران نیز در سخنانی، اطلاعات و آماری در خصوص مهاجرین افغانستانی ارائه کرد و گفت: در سال 2018، 285 میلیون نفر در سراسر جهان از کشور خود به دیگر کشوها مهاجرت کرده اند. که از این مهاجرت‌ها 85 درصد آنها به کشورهای در حال توسعه انجام شده است. کشورهای سوریه، افغانستان و سودان جنوبی پناهنده بفرست ترین کشورها هستند.

وی ادامه داد: کشور ایران در جذب پناهنده رتبه پنچم را در جهان دارد و میزبان حدود 2 میلیون پناهنده است. در سرشماری سال 1395 تعداد مهاجران قانونی یک میلیون و 583 هزار و 979 نفر بوده است که 95 درصد از آنها افغانی و دیگر مهاجران ترک، عراقی و کرد بودند.

رضا حقیقت طلب اظهار کرد: بزرگترین استان هایی که مهاجران در آنها زندگی می کنند تهران با 525 هزار نفر، خراسان رضوی، اصفهان، قم و کرمان است. حدود 9 و نیم درصد استان قم اتباع غیر ایرانی زندگی می کنند و حدود 751 هزار نفر اتباع زیر 19 سال هستند و 45 درصد از آنها در ایران به دنیا آمده و بزرگ شده اند.

به گفته وی 97 درصد مهاجران در سن کار هستند. مهاجران به سه دسته دارای کارت آمایش، گذرنامه ای و غیر قانونی تقسیم می شوند. کسانی که دارای کارت آمایش هستند خدماتی از قبیل گواهینامه، کارت بانکی، خدمات بانکی و به طور کلی شاخص های پیشرفت را در ایران ندارند.

این کارشناس افزود: این موارد سیاست های تشویقی کشور برای تبدیل آنها به پناهجویان گذرنامه ای است اما با توجه به نبود یک سری امکانات و سختی تمدید اقامت، بیشتر مهاجران تبدیل به مهاجران غیرقانونی می شوند.

  پربازدید ترین